Norsk gründer bak en ny generasjons turutstyr
Vi møtte Henrik Sollie på Eker Werks på Skøyen i Oslo for å høre mer om selskapet og brandet som nå er aktuell med emisjon på folkeinvest.no. Vær® er et brand eid av Multifunctional Survival Equipment AS; et brand inspirert av kalde netter og troen på at ingenting er umulig. MSE lager utstyr for friluftsentusiaster og soldater.
– Friluftsfolk er overmodne for produkter som kan hjelpe de å redusere egen miljøbelastning. Samtidig er de grundig lei merkevarenes grønnvasking. De vil høre mindre prat om bærekraft, og se mer handling. De kan glede seg over tiden som kommer, for nå trer lover i kraft som vil endre spillereglene.
Teamet bak merkevaren Vær® tenker forfriskende nytt i møtet mellom produkt og kunde. De vil fjerne fordyrende mellommenn, ta brukerne med inn i designfase, og ta produktansvaret i hele produktets levetid. Med innovative produkter og ny forretningsmodell, skal de lede omstillingen til sirkulær praksis innen frilufts bransjen.
- Det høres kanskje heftig ut for en ny og liten aktør som oss, men det er nettopp det som gjør det mulig, sier med-grunder og daglig leder, Henrik Sollie. Med klar referanse til tur og friluftsliv fortsetter han:
- Her er det vi med lettest sekk som vil lede an.
Nytt regelverk åpner muligheter
Nye krav fra myndighetene gjør nå at tekstilprodukter må designes med andre hensyn, og eksisterende lineære forretningsmodeller vil måtte fases ut til fordel for en sirkulær praksis. De etablerte aktørene erkjenner at de må endre seg, men det vil ta tid, og de strever med å finne lønnsomhet i sirkulære forretningsmodeller.
- Vårt selskap er tuftet på sirkulære prinsipper og skreddersydd nye krav. Premien for å få først inn i systemskiftet er stor, og jeg kan med sikkerhet si at ingen ligger lengere fremme enn oss.
Sollie er klar på at de ikke vil gå på kompromiss med kvalitet i jakten på klimavennlige produkter. Han mener tvert om at lavere karbonavtrykk og høyere brukerverdi går hånd i hånd.
- Kvaliteter som varighet, pålitelighet, reparerbarhet, og lav vekt har alltid vært viktig for brukere av frilufts produkter. Dette er også sentrale kvaliteter for å redusere karbonavtrykket til produktene.
- La meg ta et eksempel: Når vi tilvirker fjellduker og tarper av biobasert kompositt og ikke vevd tekstil, så kan vi ta frem utstyr med halve vekten og som kun har femtedel av klimaavtrykket. Vi har frigjort oss fra myten om at et plagg både kan være pustende og vanntett. I et laboratorium ja, men i praksis nei. Enten har du noe som er vanntett, eller noe som puster. Det gir produkter som ikke trenger membraner eller impregnering som krever vedlikehold. Produkter som er enkle å reparere, og som vi kan gi livstidsgaranti.
Eker Group med på laget
Det var klatrekompisene Tor Berge og Håkon Nordberg som fikk ideen om ett multifunksjonelt produkt som erstattet flere andre produkter slik at tursekken både ble lettere og mindre. Ideen tok de med seg til Bård Eker som viste stor interesse og ble umiddelbart involvert på eiersiden. Han er i dag styreleder i selskapet. Med seg på laget ville de ha Sollie for å lede Eker Groups satsning på friluftsutstyr.
- Jeg kjente Sollie fra båtbransjen, og vi visste begge hva det innebar å bygge bedrift og merkevare. Eker Design er et av Norges fremste designmiljøer, og vi har lang erfaring med å ta ide frem til ferdig produkt. Vi trengte en som kunne lede satsningen, og som hadde evnen til få produktene ut i markedet.
Sollie trengte ikke så lang tid til å vurdere muligheten.
– Jeg er selv en aktiv friluftsmann, og har ofte følt behov for forenkling og forbedring. Når jeg ble klar over hvilke muligheter systemskiftet åpner for nye aktører, var jeg overbevist. Dette var en unik anledning til å skape noe meningsfullt og lønnsomt.
Dette er ikke første gang du har startet opp et selskap?
Sollie er kjent med å ta frem grensesprengende produkter, og bygge merkevare. Sammen med sin bror så bygget han opp Norges mest lønnsomme båtprodusent.
- I Goldfish Boat hadde jeg først å fremst det kommersielle ansvaret, men i en liten bedrift er man involvert i de fleste prosesser. Erfaringen med å ta en ide frem til ferdig konsept kommer nå godt med.
De siste to årene har selskapet fokusert på produktutvikling og forretningsutvikling. Med støtte av Innovasjon Norge vil Vær® nå fintune både produkt og forretningsmodell sammen med brukerne.
– Kaprer vi 5% av det norske markedet på 5 år når vi en omsetning på 50 millioner. Dette er mer et nøkternt mål enn en ambisjon. Lykkes vi med prototypene vi har utviklet til forsvar og redning kommer veksten raskere. Det tror vi skjer allerede i 2024. Vi har e-commerce på plass for salg, distribusjon og retur til hele Europa og Nord-Amerika. Dette er skalerbart, men hvor snøballen begynner å rulle først gjenstår å se