Sweet Tech bryter ned tabuer med sexleketøyteknologi. Nå henter de kapital!
Hvordan kan inntjening og utvikling innen interaktivitet hjelpe mennesker som har behov for assistanse i deres søken etter seksuell nytelse? Det har Jens Petter Wilhelmsen, med-gründer og CEO i Sweet Tech, svaret på.
Sweet Tech har de siste to årene bygget opp en forretningsmodell hvor salg av hardware finansierer selskapets innovasjon innen software som kan anvendes til et bredt spekter av områder. Ikke helt ulikt fra Metas (tidligere navn: Facebook) nye satsningsområde. I dag leverer Meta alt fra sosiale medier til VR-brillene Oculus, dette med en klar ambisjon om å skape en interaktiv verden.
- Skal man tro Mark Zuckerberg er realiseringen av denne ambisjonen nært forestående. Sannsynligvis vil det skje en liten revolusjon over de neste tre til fem årene. Haptisk teknologi – altså det at du føler det du ser – er noe «alle» forsøker å få til, men få har klart det hittil, sier Wilhelmsen og gestikulerer med hendene, nesten så han skal vise frem noe.
Sweet Tech blir av mange omtalt som et banebrytende Health Tech-selskap som lager produkter rettet mot seksuell helse. Deres første produkt er The Handy, et mastruberingsverktøy for menn. I dag har enheten, med tilhørende software, solgt over 50.000 enheter globalt. I følge Wilhelmsen har selskapet flere tusen online brukere hver dag.
- Selskapet Sweet Tech har utviklet en patentert teknologi som gir denne opplevelsen, på en sikker og trygg måte. Teknologien benyttes av flere tusen kunder hver dag gjennom vårt flaggskip, The Handy. I juli oppnådde vi rekord med over 3.000 påloggede unike Handy-enheter på én og samme dag. Totalt ble det gjennom måneden levert 650.000 synkroniseringer. Etterspørselen ser i hvert fall ut til å være der, sier en engasjert Wilhelmsen.
Sex Tech eller Health Tech?
Beskrivelsen av selskapet avhenger antageligvis i stor grad av hvordan enkeltindividet ser på seksuell nytelse. Wilhelmsen er tydelig stolt av det samfunnsoppdraget selskapet har tatt på alvor.
- Sweet Tech er et annerledesselskap fordi vi opererer innen en industri som historisk sett er forbundet med skam og meninger. Samtidig vet vi at (nesten) alle har behov for intimitet og det å oppnå seksuell nytelse. Vi er posisjonert til å bli en sentral brikke i å hjelpe alle til å oppnå dette, sier Wilhelmsen stødig og bestemt.
Wilhelmsen forteller i det brede om kampen selskapet har valgt å ta, og hvordan virksomheten gjennom å levere kvalitetsprodukter integrert med den nyeste IoT-teknologien skal skape «Infinite pleasure for everyone».
Demonstrasjon på verdensscenen
Januar 2021 kom Wilhelmsen seg endelig til den store verdensscenen i USA, nærmere bestemt til Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. CES er verdens største elektronikkmesse hvor ny innovasjon innen forbrukerteknologi blir presentert.
- Det er klart vi må vise frem teknologien vår i de store markedene. Vi hadde en egen messestand, trafikken til var ustoppelig og 'alle' ville forstå hva Sweet Tech utvikler, sier Wilhelmsen stolt.
På standen ble det gjennomført en, i følge Wilhelmsen, «CES-vennlig demonstrasjon» på hvordan The Handy synkroniserer med videoinnhold, der publikummet kunne få kneet «massert» av Handyen på filmen de så på gjennom VR-briller og i virkelighet.
- Reaksjonene og tilbakemeldingene var unisone rundt at dette var det mest spennende de hadde sett på messen så langt, smiler Wilhelmsen, før han legger til:
- Tilbakemeldingen fra flere, inkludert Meta-ansatte, var at dette var en av de mest realistiske opplevelsene de hadde prøvd. De ansatte fra Meta informerte om at den største bruken av deres egne Oculus briller var rettet mot erotisk innhold, noe som ikke overrasket.
Sweet Tech leverer teknologien som benyttes opp mot innhold, for å kunne gi de beste interaktive opplevelsene for brukerne. Det være seg spill, lys, video eller som hjelpemiddel med personer med nedsatte kognitive eller fysiske evner.
Nylig har selskapet samarbeidet med Nils Arne Morka som har ALS, hvor Sweet Tech har utviklet en håndfri løsning for The Handy. Dette har gjort det mulig å styre enheten ved hjelp av øynene. Wilhelmsen forteller at selskapet fremover vil jobbe mer med det sosiale sporet for å vise ytterligere forbedret teknologi ved CES messen i januar.
- Det er klart at dette er en av de bruksområdene som vil være attraktivt for sluttkunden å bruke. Vår oppgave er da å sørge for at vi samarbeider med seriøse aktører og samtidig videreutvikler software-løsningen vår til å favne «alle». Dette er vi er på god vei mot, men det er ingen tvil om at det er her man vil se de finansielle resultatene først, sier Wilhelmsen, før han legger til:
- Dette er kun starten på en reise. Vi har gjennom de siste årene bygget opp et sterkt selskap og brand, og med rekordomsetning i juli på over 3,6 mNOK i omsetning fra egen hjemmeside er det tydelig for oss at vi gjør noe riktig.
Henter kapital for videre vekst
Selskapet henter i disse dager kapital via Folkeinvest for å styrke salgsrelaterte aktiviteter innen kommunikasjon, branding og markedsføring. I tillegg ønsker selskapet å styrke tilstedeværelsen i nøkkelmarkeder, spesielt i USA.
- Målet er å hente inn mellom 11,5 og 19,5 MNOK slik at vi kan fortsette utviklingen av det vi betegner som revolusjonerende teknologi. Overskuddskapital går utelukkende til ny vekst. Både små og store investorer har meldt sin interesse, og sammen skal vi skape globale fotavtrykk. Vi gleder oss til den videre reisen, avslutter Wilhelmsen.