Skip to content

Odelsjenten som vil endre arbeidsklærbransjen

- Med en verden i endring, der tradisjonelle mannsdominerte yrker har flere kvinnelige ansatte enn før, er det på tide at arbeidsgivere går i front og sikrer at kvinner får klær som passer, sier Kristin Lemme, daglig leder i Flor.

Siden 2018 har hun drevet klesmerket Flor, som lager fine og funksjonelle arbeidsklær for kvinner.

Kristin er odelsjente på en gård på Voss, og slik startet alt naturlig i landbruket.

- Hvordan fikk du ideen til Flor?

- Det er i grunnen litt paradoksalt, jeg som ikke er et fnugg interessert i mote. For meg har klær alltid handlet om følelsen jeg får når jeg bruker plagget. Enten så fungerer et plagg, ellers så gjør det ikke. På gården slet jeg med å finne gode arbeidsklær som var tilpasset kvinnekroppen. Til slutt tok jeg saken i egne hender!

- Det høres enkelt ut?

- Ja når en svarer med noen få setninger skjønner jeg det kan oppfattes slik. Realiteten er en helt annen. Jeg hadde lekt med tanken helt siden 2011, men det tok seks år til før ideen ble satt ut i livet i 2017. Jeg fikk med meg flinke folk på design og forretningsutvikling. Det var et stort øyeblikk for meg når de første klærne kom for salg i 2018.

Photo_Jon_Hunnålvatn Tøn-8079

BILDE: Kristin Lemme, gründer og daglig leder i Flor

- Hva ønsker du å oppnå med Flor?

- Helt fra starten har jeg sagt at jeg vil lage fine og funksjonelle arbeidsklær til kvinner i aktive yrker – klær som gjør kvinner stoltere av yrket sitt! Utover det ønsker jeg at kvinner skal ha gode og tilpassede arbeidsklær på lik linje med menn. Det høres kanskje banalt ut, men det er absolutt ikke en selvfølge i 2023. Bare se til nyhetssaken fra Aker Solutions for noen måneder siden, som handlet om at de etter 181(!) år endelig får egne tilpassede dameklær til sine ansatte.

- Det var jammen på tide! Så hvordan er egentlig tilbudet av arbeidsklær for kvinner i aktive yrker i dag?

- Dessverre er det fremdeles slik at mange kvinner i aktive yrker må ta til takke med arbeidsklær som arbeidsgiver tilbyr, der utvalget og størrelsene for ulike fasonger er svært avgrenset. I flere mannsdominerte yrker eksisterer det kun arbeidsklær for menn, og kvinnene må bruke disse. Dette fører til mistrivsel og ubehag i hverdagen. Plaggene er enten for store, strammer for mye på ulike steder, er for stive eller har feil passform.

Invester nå

- Hva har egentlig gode arbeidsklær å si i arbeidshverdagen?

- Jeg blir glad når jeg går med klær som er funksjonelle, behagelige i bruk og som rett og slett jobber med meg. Det handler også om HMS. Når klærne sitter godt og er lette i bruk øker både tryggheten og trivselen i jobben.

- Hvordan vil dere løse problemstillingen med at det ikke er et godt tilbud av arbeidsklær til kvinner?

- Flor kan tilby fine og funksjonelle arbeidsklær til mange kvinner i aktive yrker. Men først må en starte med å sørge for at arbeidsgivere gir de ansatte likeverdige tilbud! I mars lanserte Flor nye synlighets- og håndverksklær, og det er gledelig at vi nå kan tilby arbeidsklær for kvinner til en enda større målgruppe.

- Hva fikk dere til å ville lage arbeidsklær til flere bransjer?

- I starten hadde jeg et brennende ønske om å tilby bedre arbeidsklær for kvinner i landbruket. Som bonde hadde jeg kjent dette på kroppen selv i mange år. Etter hvert ble jeg bevisst på at dette behovet også er stort i mange andre aktive yrke. Tiden er nå moden for å utvide sortimentet vårt og gå inn i nye bransjer. 

FLOR
Hva: Flor – fine og funksjonelle arbeidsklær for kvinner
Hvem: Tre fast ansatte: daglig leder, markedsansvarlig og design- og produksjonsansvarlig.
Hvorfor: For å tilby kvinner gode arbeidsklær på lik linje med menn.
Hvordan: Ved å produsere plagg i slitesterke og behagelige materiale som er tilpasset kvinnekroppen.
Hvor: Nettbutikk i Norge og fysisk butikk på Voss. I oktober åpnet det også nettbutikk for Flor på Island(!). Flor selger også arbeidsklær på flere store messer i løpet av året.

- Hva er det beste rådet du har fått?

- Ikke gi deg. Man lykkes ikke hvis man gir opp.

- Hvor mange kvinnelige investorer har dere?

- Opprinnelig er vi to kvinner og to menn som startet Flor. Det ser ut på forhåndstegningene at det er mange kvinner som nå ønsker investere i Flor. Vi har bevisst ikke gjort dette til en «kvinne-kampanje», da problemet vi ønsker løse er en utfordring for hele samfunnet. Også menn er tjent med at kvinner har det bra i arbeidshverdagen sin. Vi har opplevd mye engasjement fra menn fra vi startet opp.

Photo_Jon_Hunnålvatn Tøn-5842BILDE: Flor leverer arbeidklær til flere ulike bransjer. I vinter lanserte Flor nye synlighets- og håndtverksklær.

- Hva drømmer du om?

- At all verdens kvinner skal stå i Flor. Det handler selvsagt om at jeg ønsker at alle kvinner skal ha en bukse fra Flor, men også at vi ikke skal glemme at det er mange kvinner i verden som selv ikke kan bestemme hvilket yrke hun skal ha, eller hva de kan kle seg i.

Selskapet jakter nå kapital for å skalere videre, og har derfor valgt å hente kapital med Folkeinvest som tilrettelegger.

Nå jakter dere små og store investorer? 

- Målet er å skaffe frisk kapital til å videreutvikle selskapet, tilsette flere dyktige medarbeidere og kunne utvide produktsortimentet.

Invester nå

- Hvordan har responsen vært?

- Vi har satt oss som mål å hente 6,7 MNOK i emisjonen, og vil ha behov for både mange små- og store investorer. Den siste tiden har vi fått mye positiv oppmerksomhet rundt Flor, noe som bekrefter at andre har tro på konseptet vårt og at vi vil lykkest med finansieringen. Responsen på finansieringen har så langt gått over all forventning og vi har allerede hentet 5 MNOK.