Nå kan du investere i havets svar på Tesla
Høye drivstoffutgifter, klimakrise, støy og stress. Sjølivet er ikke hva det det en gang var. Det vil Strømsøboat gjøre noe med. Med en elbåt med solceller på taket som sørger for «evig fremdrift», plass til hele familien og minimalt med vedlikehold mener Strømsøboat de har løsningen.
Europa har gjennomført krav om elektrisk drift i en rekke kanaler og innsjøer og stadig strengere utslippsregler og høyere drivstoffpriser er antatt å fremskynde elektrifisering av lystbåtflåten. Dette har gründer av Strømsøboat, Ståle Sørensen, tatt på alvor:
- Det elektriske båtmarkedet er i vekst og Strømsøboat ser foran oss en vekst i elbåtmarkedet nesten helt uavhengig av hva som skjer med resten av båtbransjen.
Samtidig er han sikker på at 'folket' vil ha disse nye båtene:
- Den nye luksusen er ikke fart, diesel og dyre statusobjekter. Det folk i dag etterstreber er god samvittighet. Å kunne nyte sjølivet uten dårlig samvittighet for klimagassutslipp, støy og avgasser, det er det folk ønsker, sier Sørensen.
Navnet på selskapet har han fått fra ordene 'Strøm' og 'Sjø' og navnet har gründeren valgt fordi det klinger bra i båtkretser i Europa. Sørensen håper Strømsøboat kan bli et vesentlig navn på kartet i den elektriske båtverdenen.
En av de mest erfarne i bransjen
Strømsøboat er aktuelle med den elektriske pilothousebåten, Electric Folkboat. En båt de har utviklet i samarbeid med Nederlandske teknologiske miljøer.
- Nederland ligger foran oss i løypa hva gjelder elektriske løsninger i lystbåter. Arka, som vi samarbeider med om den elektriske drivlinjen har for eksempel produsert elmotorer til båter siden 1978, sier Sørensen, før han legger til:
- I tillegg har vi benyttet oss av Queens Yacht Design et Nederlandsk skipsingeniør selskap med spesielt fokus på klimavennlige løsninger og en forkjærlighet for elektriske fremdriftsystemer. Dette blir en knallbra båt for de aller fleste sammenhenger, fortsetter Sørensen.
Strømsøboat har som motivasjon å lage en båt som erstatter weekendcruiseren, snekka, dagseileren og sjarken. De har en tydelig visjon om å levere en båt som lett kan tilpasses flere kundegrupper.
- Det finnes allerede noen båter med solceller på markedet, men vårt mål er å lage en kul og praktisk båt. At den har solceller og er elektrisk kommer som et tillegg og et stort pluss, sier en engasjert Sørensen, før han legger til:
- Vi har forsøkt å lage en båt med klassiske linjer; en blanding av skandinaviske og mellomeuropeiske tradisjoner. Til nå tyder reaksjonene på at vi har truffet blink. Vi har en lang liste av interessenter fra en rekke europeiske land og vi har undertegnet intensjonsavtaler på inntil syv båter til Norge og Canada.
I følge selskapet står kundene i kø for å få muligheten til å være de første som kjøper en splitter ny Strømsøboat. Sørensen mener det er design og funksjonalitet som treffer sluttbrukeren:
- Jeg tror det som treffer kundene er de klassiske linjene kombinert med solcelledrift som gjør at man ikke trenger å bekymre seg for et ladenettverk. Dette er en ekte "off grid"-båt med overnattingsplass til en liten familie og 220 volts uttak.
Sørensen smiler også i det han forteller om alle andre grupper båtinnovasjonen vil være til nytte for:
- En tømrer som jobber i skjærgården kan bruke båten som base samt drifte alle sine verktøy og drive disse med solcellepaneler i kombinasjon med buffer i batteriet. Det er ikke bare bare, smiler Sørensens begeistret.
For teamet bak Strømsøboat har det også vært spesielt viktig med en god rekkevidde. Dette for å legge til rette for at forbrukeren kan bruke båten akuratt som en elbil.
- Rekkevidden tilsvarer i dag en tur fra Hirtshals til Arendal på én lading for toppmodellen, og det med margin, uten solceller iberegnet, sier Sørensen stolt.
Rigger selskapet for vekst
Sørensen er varaordfører i Drammen og billedkunstner. Han kom inn i elbåtverdenen gjennom entusiasme og miljøinteresse. Det ledet han til å bygge om sin egen båt til elektrisk drift.
- Alene kan jeg få til en begrenset vekst, derfor har det vært viktig for meg å samle et solid team, sier Sørensen.
Med på laget har han fått Joachim Bekkevold Hansen, nestleder i SMB Øst. Bekkevold Hansen har bygget opp en rekke selskaper med fortjeneste, herunder Cuboid og Frigg kantine. Tredje mann på laget, Robin Jønsson, er utdannet ingeniør og er ansvarlig for det tekniske. Sammen skal de skape et norsk grønt båteventyr.
- Da jeg kom i kontakt med Ståle, var det første jeg så de store forretningsmulighetene. Det er åpenbart for meg at også sjølivet vil bli elektrifisert og jeg opplever at folk rundt meg er i ferd med å få et helt annet syn på både elbiler og elbåter, forteller Bekkevold Hansen, før han fortsetter:
- Jeg kommer fra et helt annet politisk miljø enn Ståle og kan vel i utgangspunktet ikke kalles «grønn», men jeg ser hvilken retning dette går og som forretningsmann ville jeg være med på laget.
Strømsøboat søker nå en emisjon gjennom Folkeinvest på minimum 3,2 millioner kroner. Dette vil ifølge Strømsøboat dekke alle utgifter til støpeformer, prototype, uttesting og CE-godkjenning, samt produksjon av den første båten.
- Vi henter nå kapital for å kunne sjøsette første båt så snart det lar seg gjøre. Vi ser at flere våkner for denne typen teknologi, og mener det handler om å være førstemann til målet, utdyper Sørensen.
- Målet er første båt på vannet sommeren 2023?
- Ja. Og det er ambisiøst, men vi har gått metodisk gjennom dette og mener dette er fullstendig mulig. Vi har gode samarbeidspartnere på alle områder. Målet er å skalere produksjonen raskt opp til minst 25 båter i året. Vi har hele Europa som marked, avslutter Bekkevold Hansen.