Ny pizzakjede skal vokse nasjonalt og har med seg britisk stjernegründer
Den prisvinnende kundefavoritten MANO Pizza vil ta suksessoppskriften til resten av Norge, og er nå klare til å gjøre en emisjon for å sikre finansiering til åpning av fire nye restauranter i 2022. MANO er et innovativt restaurantkonsept som selger napolitansk kvalitetspizza som er optimalisert for take-away.
MANOs første restaurant åpnet sine dører i Stavanger i 2019, og er rangert som byens beste pizzarestaurant. I 2021 utvidet MANO med et par restauranter på sentrale lokasjoner i Oslo. Konseptet skal først rulles ut nasjonalt, deretter er et klart mål å ekspandere internasjonalt. Gründer, Stian Sonerud, er helt klar på at teamet har vært helt avgjørende for suksessen så langt.
- Teamet bak MANO pizza består av en britisk stjernegründer som allerede har gjort en pizzasuksess, en daglig ledelse, aktivt styre og eiergruppe med bakgrunn fra selskapsbygging, finans, strategi, revisjon og merkevarebygging, uttaler Stian Sonerud daglig leder og medgründer av MANO Pizza AS.
Den omtalte britiske stjernegründeren er Edin Basic. Han vant i fjor gull for restauranten Pizza Madre i kåringen av Storbritannias beste pizzeriaer av Pizza and Pasta Association. Han er likevel mest kjent som entreprenøren bak Firezza – en britisk pizzasuksess som i 2016 ble kjøpt opp av gigantkjeden Pizza Express.
- Han vet hva som skal til for å lykkes, og MANO drar derfor stor nytte av hans kompetanse. I tillegg til å være medeier, har han siden starten også vært med å drifte MANO, sier en ydmyk og engasjert Sonerud.
Basic er vel så engasjert som Sonerud:
- Det er ingen grunn i mitt hode til at MANO ikke skal kunne bli det beste pizzaselskapet i verden. MANO er et nyskapende konsept med en unik posisjon. Jeg er ikke i tvil om at vi som lag er kapable til å realisere MANOs enorme potensial, nesten roper Basic.
Bilde: Stian Sonerud er siviløkonom med bakgrunn fra finans, og er i dag daglig leder i og medgründer av MANO Pizza AS.
Metervis med pizza for folk flest
MANO tilbyr pizza på meteren – det vil si at den er firkantet, ikke rund. Kunden bestemmer selv pizzaens lengde. En porsjonspizza er 0,25 meter, og i følge Sonerud er et populært alternativ for familier og sultne vennegjenger fire slike porsjonspizzaer slått sammen til én pizza på hele én meter.
- Det er både en gøy og sosial måte å spise en pizza på. I restauranten har MANO servert opp til seks meter lang pizza, utbryter Sonerud.
Kunden selv kan i tillegg kombinere ulike toppinger til å bygge sitt eget produkt. Dette mener Sonerud er en del av oppskriften til at MANO har vokst godt det siste året. I oppskriften finner man også et team som er spesielt opptatt av merkevarebygging.
- Til en kreativ pizza trengs en kreativ innpakning. Dette tok vi på alvor når vi utviklet det som kanskje er MANOs sterkeste merkevareelement: den prisvinnende pizzaesken, sier Sonerud, før han legger til:
- Vi har klart å etablere en innarbeidet merkevare på kort tid som er rigget klar til en positiv vekst.
Videre forteller Sonerud at kundene har tatt MANO varmt i mot. Han beskriver det som over all forventning. Han forteller om en bratt læringskurve og over grensa mye arbeid tider, men understreker at en gründerreise er givende og spesielt gleden over at kundene elsker både pizzaen og konseptet.
MANO inviterer inn til et pizzaeventyr
MANO inviterer også i disse dager til at folk flest - alt fra profesjonelle til uprofesjonelle investorer, kan komme inn på eiersiden. På spørsmål om hvorfor dette er en spennende investering, mangler det ikke av argumenter på lista til Sonerud og Basic.
- Først og fremst er det et spesielt spennende marked. Dagens takeaway-marked i Norge er vurdert å være på over 20 milliarder kroner. Veksttakten har vært på mer enn 15 % hvert år de siste årene. Vi tror på en nær dobling av dagens markedsstørrelse over de neste fem til syv årene. Det er ingen tegn på at veksten med det første skal avta, sier Sonerud, før Basic understreker:
- Vi har en unik posisjon i et voksende milliardmarked. Vi har et unikt utgangspunkt. Nå skal vi skalere opp, og jeg har ingen tvil om at vi som lag er mer enn kapabelt til å gjennomføre skaleringen av MANO på en god måte. Jeg har bygd pizzakjeder før, men MANO er så mye mer enn bare en veldig god pizza og et veldrevet sted.
Karabin Impello AS har verdsatt MANO innenfor intervallet 100-150 millioner NOK i kapitalutvidelsen som åpner på folkeinvest.no onsdag 4. mai.
- I vårt investeringstilbud skal du finne svar på de spørsmål du trenger å få besvart for å kunne gjøre en investeringsbeslutning. Om du savner noe, er du selvfølgelig velkommen til å ta kontakt med oss via kapitalutvidelsens diskusjonsforum, avslutter Sonerud.