Ny konkurrent til Midtbykortet: Trønder-startup lanserer nytt gavekort for Trondheim
På få måneder har markedsplassen Givn.no sett stor vekst. Nå satser de enda større med lanseringen av Lokalgavekortet Trondheim — og utfordrer det etablerte Midtbykortet.
I slutten av 2020 gikk Trønder-startupen Givn live med mål om et mer bærekraftig og brukervennlig gavekortmarked. Gavekortløsningen har fått mye oppmerksomhet for sitt fokus på lokale opplevelser og gode kundevilkår.
- Jeg tror oppriktig at det er mulig å lage bærekraftige forretningsmodeller rundt gavekort, som også sammenfaller med forbrukernes interesser — at gavekortene skal bli husket og brukt, sier Knut Hellik Kvale, daglig leder i Givn.
På nasjonal basis har over har allerede 150 lokale bedrifter begynt å selge gavekort på plattformen. Blant disse finner man også mer enn 30 restauranter og lokale opplevelser i Trondheim-området. Nå tar de steget inn i en ny del av gavemarkedet, nemlig by-gavekortene.
Bilde: Knut Hellik Kvale, daglig leder i Givn
Et mer brukervennlig gavekort
Flere norske byer har allerede godt etablerte bygavekort, blant annet byGavekortet i Bergen, Sentrumsgavekortet i Stavanger og Midtbykortet i Trondheim. Kvale ser frem til å utfordre de tradisjonelle løsningene.
- Givn skiller seg fra andre gavekortløsninger fordi vi aktivt jobber for at gavekortene blir brukt. Våre gavekort kommer med kundevennlige vilkår som digital tilgang og påminnelser på SMS før utløpsdato slik at de ikke blir glemt eller mistet, sier han.
Studier gjennomført av Ola H. Grytten, økonomiprofessor ved NHH, viser nemlig at hvert femte gavekort blir liggende ubrukt.
- I utviklingen av produktet var det flere utfordringer som gikk igjen rundt lokale gavekort. De må kjøpes fysisk, kan ta lang tid å få tilsendt, og mister man kortet er gaven tapt for alltid. Med Givn slipper man disse utfordringene, sier Kvale.
Kjemper for lokale bedrifter
Gjennom 2021 planlegger Givn å lansere Lokalgavekort i alle norske byer og tettsteder. Først ut er bedriftens hjemby, Trondheim.
- Vi har alltid hatt et sterkt engasjement for å støtte lokale bedrifter, og da spesielt i Trondheim, som er hjembyen vår. Etter året som har vært har dette blitt en enda viktigere kampsak for oss i Givn, sier Kvale.
Bedriften har et sterkt fokus på å støtte lokalsamfunnet og kun lokale bedrifter får selge gavekort på markedsplassen. I tillegg sørger de for at så mye av salget som mulig kommer de lokale bedriftene til gode.
- Vanlig praksis for tradisjonelle gavekort er at tjenesteleverandører, større bedrifter eller sentrumsforeninger beholder pengene fra gavekort som ikke blir brukt. Givn gjør det omvendte, og overfører disse pengene direkte til de lokale bedriftene, sier han.
Flere lokale favoritter har allerede meldt sin interesse for Lokalgavekortet Trondheim. Fagn Restaurant er blant bedriftene som setter pris på en mer sympatisk forretningsmodell.
- Det er supert å få full innsikt i hva som skjer med gavekortene som blir solgt, og
fantastisk at inntektene kommer oss til gode, uansett om gavekortene blir brukt eller ikke,
sier Jeanette Johansen, kommunikasjon og bookingansvarlig hos Fagn Restaurant.
Også Monikas Hudpleie har troen på lokalgavekortet — spesielt at gavekortet omfavner hele
Trondheim by, og ikke bare Midtbyen.
- Vi setter pris på at det er kommet et alternativ til Midtbykortet som dekker en større del av
Trondheim, sier Monika Bostad fra Monikas Hudpleie, som har lokaler på Flatåsen.
Givn er for øyeblikket aktuell med en kapitaluvidelse gjennom Folkeinvest. Kapitalen som hentes inn skal blant annet brukes til skalering av markedsføring, produktutvikling og salg.
Se understående film for å få mer informasjon om kapitalutvidelsen.