Norsk vannprodusent henter kapital for å skalere globalt
Pure Norway Water selger vann på 100% resirkulerte aluminiumsbokser. Opphavet til ideen kom fra reiser i Asia der store deler av sjøer og elver er forurenset av plast. Ved nærmere undersøkelser fant gründerne ut at forurensningen i stor grad bygget på at det ikke fantes panteordninger og at det aller meste av drikke ble produsert på plastflasker.
Derfra kom ideen til å produsere en sunn drikke, naturlig rent vann fra Norge, smakstilsatt med naturlig smaksekstrakt uten sukker og kalorier, og merkevaren skulle hete PURENorway Water.
- I den fattigere delen av verden kunne vi erfare at aluminium et av materialene folk returnerte siden råmaterialet har en verdi. Aluminium er 100% resirkulerbart og kan gjenbrukes om og om igjen uten at kvaliteten forringes. Slik endte vi opp med å bruke aluminium, sier Espen Andersen, CEO i Pure Norway Water AS.
I tillegg har selskapet et løfte om å donere 1 % av all omsetning til PURENorway Foundation (stiftelse under etablering). Formålet er å rydde plast i hav og elver. For å synliggjøre sin forpliktelse til arbeid med bærekraft, har selskapet allerede, i samarbeid med morselskapet Pure Norway International AS og den veldedige organisasjonen Empower, hatt et prosjekt i Mumbai i India hvor de ryddet 10 tonn med plast. Dette tilsvarer mer enn 2 millioner plastflasker.
I tillegg bestemte selskapet for å synliggjøre sin forpliktelse til arbeid med bærekraft ved å donere 1% av all omsetning til opprydning av plast fra sjøer og elver. Deres siste initiativ var et prosjekt i Mumbai i India der mer enn 10 tonn av plast ble ryddet i samarbeid med den veldedige organisasjonen Empower. Dette tilsvarer mer enn 2 millioner plast flasker.
- Vi ønsker å være et selskap som utgjør en positiv endring for mennesker, sier Espen ydmykt, før han legger til:
- I vår forretningsmodell jobber vi på ulike nivå for å oppnå suksess på de internasjonale målsettingene som er satt av FN. Vi ønsker å ha den beste løsningen for emballasje, samtidig som vi løser litt av verdens problem med forsøpling fra plast.
Dro til Kristiansand for å gjøre verden bedre
Vi møter Espen Andersen ved deres kontorer i Kristiansand. Selskapet er ikke basert i sørlandsbyen helt tilfeldig; det var her grunnleggerne vokste opp, og det er en god lokasjon med tanke på eksport og shipping til det internasjonale markedet.
- Kristiansand som lokasjon for selskapet er helt essensielt for oss siden vi er nære vannkilden, fabrikken i Arendal og i umiddelbar nærhet til en av Norges største eksporthavner, sier Andersen.
Nylig flyttet Andersen hjem til Norge etter 25 år i USA. Denne gangen med ett mål for øyet: eksportere norsk vann på boks ut av Norge. Først på planen står USA.
- Det er kanskje litt underlig å flytte hjem når vi skal ekspandere til USA. For meg er det likevel viktig som leder å være tilgjengelig for mine ansatte og kunne være med på å bygge et robust team som kan skape en norsk eksportvare, sier han, før han fortsetter å fortelle om de stegene som allerede er gått opp i ekspansjonsplanen:
- USA er det markedet med desidert størst potensial; et marked der de fleste kjøper vann og kjøpekraften er stor. Vi har jobbet tett med The Norway House Business Accelerator Resource Network (BARN) in Minneapolis med lanseringen vår denne høsten.
Som et ledd i selskapets ekspansjonsstrategi, har de tilskaffet en global lisens med Smurfene og har kreert en egen linje med Smurfe-vann til barn basert på samme prinsipper som det regulære vannet.
- Med dette konseptet er vi helt uten konkurranse og forventer stor suksess, uttaler Andersen.
USA er bare det første markedet de skal erobre. Andersen snakker med glød i det han forteller om selskapets videre planer:
- Vi har stor progresjon i Storbritannia der vi nylig startet salg på Amazon. Gjennom vår distributør i England er vi allerede ute med våre produkter i mer enn 100 butikker og er i forhandlinger med en av de største aktørene i dagligvarebransjen i Storbritannia. Videre har vi nylig signert distribusjonsavtaler med Taiwan, India og Vietnam.
Vann er livsviktig
Et menneske bør drikke mellom 2 og 2,5 liter vann om dagen. Ved siden av hydrering er vann viktig for energi og et naturlig «rensemiddel» for kroppen.
- Vi får noe væske gjennom mat og det er interessant hvor mye energi som bygges opp når man får i seg tilstrekkelig væske i sunn form. Derfor var riktig pH-balansert vann (7,2-7,5) et viktig kriterium når vi valgte vår vannkilde i Agder, sier Andersen, før han litt mer alvorstynget legger til:
- I Norge tar vi dette for gitt, men det er faktisk en mangel i store deler av verden, og således et viktig salgsargument.
Henter kapital for skalering
PureNorway Water AS gjennomfører i disse dager en emisjon via Folkeinvest.no der de inviterer folket inn på eiersiden.
- Vi ønsker å skape et selskap for og av folk. Modellen Folkeinvest legger til rette for, er for oss interessant siden vi får et stort antall aksjonærer som også over tid kan fungere som ambassadører for våre produkter, sier Andersen.
Selskapet er priset til 25 MNOK i emisjonen der de sikter mot å hente mellom 4,5 og 7 MNOK.
- Denne kapitalen skal brukes til å støtte vår ekspansjon til de større eksport markedene, avslutter Andersen.