Skip to content

Norsk selskap vil bli Hotels.com for restaurantbransjen

Norsk tech-selskap vil utfordre det internasjonale markedet med en selvbetjent online bestillings- og betalingsplattform som de håper vil revolusjonere restaurantbransjen. Selskapet tilbyr mobile bestillings- og betalingsløsninger til restaurantbransjen som har opplevd vekst i forbindelse med pandemien. Nå sikter de større og vil utfordre det internasjonale markedet med en selvbetjent online bestillings- og betalingsplattform som vil kunne revolusjonere bransjen.

– Hotels.com, Airbnb, Über og Foodora er eksempel på selskaper som har fått til det vi ønsker å få til med Wibl, en online bestillingsløsning som kobler gjester til restauranter. I vår nye selvbetjente plattform vil alle restauranter og spisesteder selv kunne registrere seg med noen få tastetrykk og være klare til å ta imot nettbestillinger allerede samme dag, sier gründer og daglig leder Haavard Helmen.

 Kan markedet være klart for et digitalt skifte?

- Gründer og daglig leder Haavard Helmen mener det.

- Covid19-pandemien har ført til en kraftig etterspørsel etter mobile bestillings- og betalingsløsninger til restaurantbransjen både i Norge og internasjonalt. Omsetningen i bransjen tilsvarer over 300 milliarder kroner i Norden alene, men fortsatt skjer omtrent 90 prosent av dette salget analogt uten tilgang til data om gjesters preferanser, forbruksmønster, opplevelse av besøket, eller mulighet for markedsføring, konstanterer Helmen.

– Det digitale skiftet har så vidt startet i restaurantbransjen og i løpet av få år vil store deler av omsetningen gå via digitale flater. Det åpner for helt nye muligheter og tilgang til store mengder data og maskinlæring som rett og slett vil revolusjonere bransjen, sier Helmen.

Den nye Wibl-plattformen vil inneholde bestillings- og betalingsløsninger, automatisk genererte hjemmesider med nettbestilling, QR-koder og egen app tilsvarende hotels.com, markedsføringsmuligheter via e-post, sms og app-notifikasjoner, samt data om gjestenes forbrukeradferd, kjøpshistorikk og personlige preferanser.

– Dette vil føre til flere kunder, mer salg, lavere kostnader, økt effektivitet, bedre ressursstyring og helt nye kommunikasjonsmuligheter til både marked og gjest, sier Helmen.

Kan være store besparingsmuligheter og økt salgspotensial for restauranteiere

- Løsningen med QR-kode på bordet eller bruk av app gjør at restauranter ikke trenger like store personalressurser for å motta bestillinger og ta betaling. Samtidig slipper kundene å vente på meny eller regningen. Data fra bransjen viser at antall ordre, snittordre, mersalg og tips ofte øker med opptil 20-30 prosent når kundene kan bestille selv. Raskere turnover på bord gir også økt kapasitet og mer penger til restauranten. Wibl lar også kelnere ta imot bestillinger på mobile enheter om de ønsker det.

– Med unntak av topp-prosenten av restauranter som lever av service i Michelin-klasse, så er dette vinn-vinn på alle fronter, både for kundene og for minst 90 prosent av bransjen. Vår løsning gir i tillegg gratis markedsføring og salg via digital synlighet på en superenkel måte, sier Helmen.

Wibl vil gi enhver restaurant muligheten til selv å sette opp en komplett, selvbetjent digital bestillings- og betalingsplattform i løpet av kort tid. Restauranten vil bli synlig for tusenvis av potensielle gjester på markedsplattformen, gjennom Wibl-appen, Wibls nettbutikk og restaurantens egne hjemmesider og QR koder.

– Vi senker terskelen slik at absolutt alle kan komme online og få tilgang til nye kunder. I tillegg gir data helt nye muligheter for personliggjøring av menyer, tilbud, anbefalinger og lojalitetsprogrammer som vil bli enormt verdifullt over tid, sier Helmen.

Dagligleder mener Wibl er markedets mest komplette plattform

- Wibl har flest funksjoner for både gjest og restaurant og kan blant annet skilte med enkel gruppebestilling med felles bong til kjøkkenet der regningen deles automatisk, ringeklokkefunksjon hvor gjesten kan «tappe» på telefonen for mer vann, tannpirker, serviett, kelner eller vinanbefaling til bordet, hente-og leveringsfunksjoner, tilbudsmoduler og Wibl for bedrifter hvor de ansatte kan bestille og kjøpe lunsj hos ulike restauranter og automatisk få dekket en del av regningen fra bedriften, sier Helmen. 

Neste steg er innen 6-8 måneder å lansere en selvbetjent løsning internasjonalt, der kunder kan gjøre alt selv – i en gratis versjon. Så vil tilleggsfunksjonalitet kunne legges til mot betaling i en Premium-versjon, konstanterer dagligleder.

– Visjonen er at jeg går på gata i London, tar opp appen og raskt får en oversikt over ulike typer restauranter i nærheten med informasjon, personlige anbefalinger, bilder av maten, tilbud, oversikt over ledige bord og enkel bestilling. Vi gleder oss til å få med mange nye investorer på laget i den nye emisjonen og er klare for vekst. Wibl har den enkleste og mest komplette løsningen på markedet, sier Helmen.

 


Wibl er et norsk teknologiselskap som er restaurantbransjens svar på hotels.com. Restauranter kan registrere seg gratis på en time, og bli tilgjengelig for bestilling i app, på nettside og med QR-kode på bord. Løsningen sparer kostnader og gir økt salg for restaurantene og bedre kundeservice for gjestene. Les mer på www.wibl.no

Du kan nå bli deleier i dette selskapet. Se understående film for å få mer informasjon og innsikt om Wibl og hvordan de ønsker å ta restaurant bransjen med storm.

Les mer og invester