Skip to content

Jakter 10 millioner kroner til Instagram for investering

Stack er en ny investeringsapp, designet for å nå ut til den store andelen av befolkningen som ikke investerer. I Norge er det hele 60% av kvinner og 45% av menn som ikke deltar i kapitalmarkedene. Ved å demokratisere investeringsmarkedet jobber Stack by me mot et mindre kapitalgap.

- Vi har globale ambisjoner med Stack by me. Det er et enormt potensial ved å få flere inn på investeringsmarkedet, og gi alle like muligheter til å skape formue og å være med å påvirke. Å investere er viktig for å være med på vekst i markedet, og det trenger ikke være så vanskelig som mange tror, sier Co-Founder og CEO, Madeleine Røed Bjørnestad.

I motsetning til de tradisjonelle investeringsplattformene har Stack by me utviklet en app som føles og omtales som et sosialt medie, ofte omtalt som "Instagram for investering".

 

- Vi har en fondsmeny fullspekket av fine kategoribilder, slik at våre brukere kan browse rundt og se investeringsmuligheter og bli inspirert. Som ny i gamet er det vanskelig å vite hva man bør investere i, derfor presenterer vi mulighetene på en visuell måte som målgruppen er vant til å få informasjon på; via bilder og korte videoer, sier Co-founder Christine Kvaalen, før Røed legger til:

- Målet er jo at de som ikke er aktive tradere skal føle seg velkommen og ikke på "besøk" som man av og til kan føle på de andre plattformene, spesielt som kvinne.

Gründerene har lagt vekt på å bygge community, der den erkenorske følelsen av fellesskap forsterkes. Brukerene av applikasjonen kan følge venner, og se hvilke sektorer andre har investert i. Det tilbys dessuten en "Academy"-modul med korte opplæringsfilmer for å få basiskunnskapen på plass.

- Vi mener det er viktig å presisere at om vi virkelig skal oppnå likestilling må flere investere i aksjer og bli mer aktive investorer - det er tross alt eierne som setter styret og agendaen til selskaper. Og det ser vi at mange syns er gøy når de først har begynt med fond. Da er veien til investeringer med mer innflytelse mye kortere, og kanskje vi slipper kvotering til styrer om noen få år, sier Røed.

Sa opp faste jobber og brukte foreldrepermisjon til å kickstarte prosjektet

Etter mange år som en av svært få kvinner i finansbransjen, begynte Røed for alvor å tenke på hva som skulle til for å endre skjevfordelingen. Den gryende ideen om Stack by me var født, og det var en ting som var klart for henne, og det var at markedsføring ville bli avgjørende dersom man skulle klare å nå ut til de som i dag ikke deltar i kapitalmarkedet. Og det var da Røed henvendte seg til Kvaalen.

- Christine har mange års erfaring fra produkt og markedsføring, blant annet hos Chanel og Gucci. Det ble naturlig for meg å pitche ideen om Stack til den beste marketing-personen jeg kunne komme på, som også tilfeldigvis var en av mine nære venner, sier Røed mens hun ser på Kvaalen.

De to Co-Founderne startet ut på reisen med å lage investeringsappen som de selv skulle ønske fantes. Begge var på vei inn i fødselspermisjon, og tok valget om å bruke permisjonen til å jobbe med Stack og finne ut om det kunne bli noe stort.

- Jeg har sett hvordan de virkelig store merkevarene jobber med å beskytte merkevarene sine og hvordan de kommersielle store merkene bruker marketingkanaler veldig smart, sier Kvaalen før hun legger til:

- Finans er minst like kult og morsomt som kosmetikk og retail, så det må jo være et marked for å kommunisere investering på en mer treffende måte enn jeg selv har opplevd.

IMG_6431

 

Priset til 50 millioner kroner

Stack gjennomfører i disse dager en emisjon, var halvveis i mål allerede før de gikk ut med kampanjen på Folkeinvest. De ønsker å ha med brukerne i appen og følgerne i SoMe på eiersiden i selskapet og bli ekte Stack-ambassadører. Emisjonen blir tilrettelagt av verdipapirforetaket Folkeinvest. Det muliggjør at alle kan delta i emisjonen, selv med relativt sett små beløp.

- Vi har en velkjent og god businessmodell som vil gi en stor inntjening i selskapet, og et team med stort nettverk og ekspertise innenfor finans, markedsføring og apputvikling rettet mot børs. Vi ønsker nå å ha med oss brukerne av appen som ambassadører og medeiere - så har vi det beste grunnlaget for å skape et sterkt community – sammen, avslutter en engasjert Røed.

I emisjonen som nå pågår prises selskapet til 50 MNOK, og gründerene har som mål å hente mellom 6 og 10 MNOK.

Les mer og invester