Skip to content

Hvordan skrive en god investoroppdatering

For å forstå viktigheten av investoroppdateringer, kan du gjøre et aldri så lite tankeeksperiment: Sett deg i skoene til investorene dine! Enkelt sagt er dine investorers interesse å distribuere deres egen (eller partneres) kapital ved å investere i ulike verdipapir - deriblant unoterte aksjer. Med disse investeringene ønsker de å generere meravkastning på sikt og derigjennoim få betalt for risikoen de har tatt. Dette betyr at en investors suksess avhenger av suksessen til deres porteføljeselskap. Med andre ord; investorene dine trenger deg for å lykkes!

På samme måte, kan du se på det samme spørsmålet med ditt selskaps øyne: For å sikre at ditt selskap har tilstrekkelig tilgang til kapital, er det viktig å bygge sterke relasjoner med dine investorer. Det kan være flere måter å bygge dette forholdet på, men etter vår erfaring er regelmessige investoroppdateringer et av de viktigste tiltakene. Ikke minst er dette også en av de enkleste metodene. Det er viktig å vie dette arbeidet noe tid, men tiden du bruker vil utvilsomt betale seg i oppbygd tillit som igjen fører til færre spørsmål - og således har du tid spart!

620f776748ae6caf651b9feb_Group 924 (1)

Investoroppdateringer holder investorene dine engasjert i selskapets reise. Vi tror at regelmessig kommunikasjon med investorer og andre viktige interessenter er nøkkelen til en oppstarts suksess. Hvis investorene dine ikke vet hva som skjer i virksomheten din, vet de heller ikke hvordan de skal hjelpe. Det vil være av stor verdi i flere situasjoner å være i investors top-of-mind, og kanskje spesielt når det kommer til fremtidig finansiering. Dine investorer vil gjennom selskapets oppdateringer ha fått drypp om et mulig kommende kapitalbehov, og er derfor mer forberedt på å bidra med kapital på kort varsel. Du vil med andre ord etter alle solemerker skape tilbydere av fremtidig finansiering gjennom investoroppdateringene.

Når investorene dine holdes oppdatert på hva som skjer i selskapet, er det dessuten enklere for investorene å støtte med mer enn kapitalbidrag. De kan introdusere deg for flere investorer, sette deg opp med mulige kunder eller være en rekrutteringskanal for nye ansatte. Ved å ha flere investorer på din side, vil selskapets gode rykte spre seg - og attraktiviteten øker. Glem likevel aldri at investorene dine vil holde deg til det du lover.

Book en demo av vårt system for investoroppdateringer

Hva bør en investoroppdatering inneholde?

Har du fått spørsmål fra investorene dine den siste måneden? Svar disse ut! 

Likebehandling av aksjonærene er et grunnleggende prinsipp i aksjeretten, og en rettighet for aksjonærene. Kjernen i likhetsprinsippet er at alle aksjer av samme størrelse har lik rett i selskapet. Det vil si at samme informasjon bør tilflyte alle dine aksjonærer til lik tid. 

Om du gjennom måneden får spørsmål av vesentlig karakter fra dine aksjonærer, kan det være en god idé å si at du skal besvare disse spørsmålene ifm den månedlige investoroppdateringen. 

De viktigste hendelsene fra den siste tiden

Investorene dine vil høre om de viktigste høydepunktene og tapene fra den siste måneden. Har dere vunnet en ny kunde? Har dere ansatt en ny person? Tapte dere en anbudsrunde? La investorene få et innblikk i de viktigste hendelsene. 

Produktutviklingen - hvor står dere?

Hvor står dere i produktutviklingsløpet? Er dere på plan? Hvilken funksjonalitet kommer, eller er dere på plan på produksjonsleveranse? Gi sannferdige oppdateringer slik at dine investorer kan følge med. Dette gjør også at din investor kan ha enklere for å koble deg opp med sitt nettverk til riktig tid. 

Selskapet med det beste teamet

Du rekrutterer de flikeste folka, sant? Har du rekruttert en ny resurss - la investorene møte den nye kandidaten gjennom en introduksjon i investoroppdateringen din. 

Utvikling på KPIer

Hvert år forplikter de fleste selskap seg til et sett med KPIer som de jobber mot. Rapporter på disse KPIene månedlig. Om du skulle stå i det tilfellet der selskapet ditt ikke når sine KPIer, vil dine investorer være forberedt på dette - og det vil ikke fremstå som en stor overraskelse ved årsslutt. 

Forespørsler om hjelp

Trenger selskapet hjelp? Bruk dine investorer. Husk at de i like stor grad som deg ønsker at selskapet skal lykkes. De utgjør en skattekiste av muligheter til bistand. 

6215df7fdbd2b977a0e210f5_Group 941

Retningslinjer for gode investoroppdateringer 

Kvalitet over kvantitet

Vær kort og presis i informasjonen. Ikke skriv en avhandling! Om du mot formodning ikke kan formidle den informasjonen du skal gi på under én A4-side, bør du heller legge ved vedlegg til oppdateringen. Husk at en investor har en travel hverdag, og de ønsker å tilegne seg den mest sentrale informasjonen om selskapet ditt på kort tid. 

Sett av tid til å gjøre flid i oppdateringene

Husk at disse oppdateringene er noe av det mest verdifulle arbeidet du legger ned. Over tid skal du bygge en troverdig historie som investorene dine tror på. Da hjelper det ikke å ha et  lempfeldig forhold til oppdateringene som gis. Bruk godt med tid!

Forplikt selskapet til til regelmessige oppdateringer

Finn et intervall som er passelig for å gi oppdateringer til investorene dine, og aldri avvik fra denne planen. Etter vår erfaring, er månedlige oppdateringer et godt format for selskap i tidlig fase, og gjerne akuratt i forbindelse med månedsskifte. Gi også informasjon til dine investorer med hvilket intervall disse oppdateringene skal sendes, da skaper du minst mulig rom for forventningsbrudd.

Gjennom å gi regulære oppdateringer, vil selskapet fremstå som spesielt ansvarlig hvilket er en viktig kvalitet hos alle selskap. 

Vær åpen og ærlig

Vis frem utviklingen av selskapet på en transparent måte. Del både de gode og de dårlige nyhetene. Tillit skapes over tid, og gjennom dårlige og gode dager. 

 

Caplist - investoroppdateringer gjort enkelt! 

Vi vet at selskap ønsker digitale systemer for å håndtere denne typen oppdateringer. Derfor tilbyr vi Caplist som løsning på dette sentrale investorarbeidet. Ta kontakt med oss, eller book et møte nedenfor for å høre mer.