Skip to content

Henter kapital og satser i USA

Med en visjon om å forvandle informasjonsformidling til interaktiv læring, tar Graspify steget videre. Fra en solid norsk base satser de nå på det amerikanske markedet, og inviterer investorer til å bli med på reisen gjennom en ny emisjon hos Folkeinvest.

Fra rektor til markedsføringsgründer

Kjetil Hasselberg, med bakgrunn som lektor og rektor, har alltid visst at læring er mer enn en monolog. Som daglig leder i Graspify har han omsatt denne kunnskapen til å utvikle mikrokurs – eller 'grasper' som de kalles – som endrer hvordan bedrifter kommuniserer med sitt publikum.

- Tenk tilbake til tiden du hadde på skolebenken; lærte du mest av å sitte passivt i en hel skoletime og se på mattelæreren din regne regnestykker på tavla, eller lærte du mest av å prøve å regne litt selv også, spør Hasselberg undrende.

Graspify utgjør i dag et team på 10 personer. Kunnskap om hvordan folk flest lærer har brakt de sammen i kontorlokalet i Nydalen. Hasselberg vender blikket utover i kontorlandskapet før han utbryter: 

- For å være en god selger, må du være en god pedagog.

Det er dette premisset teamet bak e-læringsplattformen Graspify har lagt til grunn når de hjelper bedrifter med markedsføring. 

- Vi mener at virksomheter må kunne forklare produktet eller tjenestene sine på en lettfattelig, engasjerende og ikke minst aktiviserende måte, sier Hasselberg, før han legger ti:

- Vi vet i dag at den beste formen for læring ikke skjer gjennom passivt mottak av informasjon. Mottakeren må gis mulighet til å reflektere og respondere. Det vil si tilpasse informasjonen til sitt eget hode. Dette gjelder også innen salg og markedsføring.

Les investeringstilbudet

1
1. Del din kunnskap via Graspify, der du selv lager kursene i et eget dashboard. Malen er designet slik at en grasp vil tas på 3-5 minutter, og gir enkle valgmuligheter for å inkludere bilder, lyd og video. Med AI-funksjonen kan du skape komplette kurs, basert på ditt eget tema. (Kilde: Graspify)
2

2. Hver grasp består av åtte lærings-kort. Formatet er basert på pedagogikk og kunnskap om hvordan vi best tar til oss ny kunnskap. Kortene byr på relevant info, kvikke fakta, oppsummeringer og kvisser. Graspify utgjør således et verktøy for internopplæring i organisasjoner. Rask og fleksibel trening, uten lokaler, foredragsholdere eller forberedelser av noe slag. (Kilde: Graspify)

 

3
3. For bedrifter er grasper også et markedsføringsverktøy, kjent som Commercial Grasps. Disse publiseres med kundens logo, og er tilgjengelig for alle direkte fra QR-koder på varehylla, nettsider, emballasje eller hvor som helst. Kunden kan på dette viset dele produktinformasjon, tilbudskampanjer, varelanseringer eller brand stories - og få verdifull analytisk data tilbake. (Kilde: Graspify)

Etablerte bedriftskunder har tatt i bruk Graspify

Et praktisk eksempel på Graspifys bruksområde er samarbeidet med Lillestrøm Sportsklubb (LSK). Morten Stokstad, kommunikasjonssjef i LSK, er glad for å kunne benytte Graspify: 

- Vi elsker å bruke Graspify til å skape læring for å promotere klubben vår. For oss er Graspify en klokkeklar innertier.

Klubben har benyttet Graspify til å formidle verdien av sesongkort til sine fans, på en måte som er både underholdende og informativ. Dette har gitt fansen en ny måte å engasjere seg med klubben.

Dette er Graspify
Graspify er en åpen plattform for e-læring, der alle kan lage, ta, AI-generere og dele kurs.
Det globale e-læringsmarkedet er i voldsom vekst. Graspify har entret det norske bedriftsmarkedet, og er har etablert utvikleravdeling og markedsapparat i California, USA.
Graspify har sitt utspring i eventbyrået Kjentfolk AS. Dette gir selskapet en solid forankring i et eksisterende og godt drevet innovasjonsmiljø.

 

Satser i USA og henter nå kapital 

Selskapet satser nå mot introduksjon i det amerikanske markedet.

- Etter en rekke presentasjoner og intens nettverksbygging, har vi fått på plass et sterkt advisory board i Silicon Valley. Vårt A-lag i USA består av erfarne spesialister innen kunstig intelligens og programvareutvikling, og disse jobber tett med vårt norske kjerne-team, sier Hasselberg før han uttaler: 

- De neste seks til tolv månedene vil USA-teamet identifisere de kommersielle områdene der Graspify kan ta førersetet.

Les investeringstilbudet

Det globale e-læringsmarkedet var i 2018 estimert til 181.15 milliarder dollar. Prognosene spår at verdien når 269.78 milliarder dollar i 2026, basert på en årlig forventet vekstrate (CAGR) på 5,1% (Verified Market Reports, 2023). 

- Det store potensialet ligger utvilsomt i det amerikanske markedet. Det er vanskelig å anslå hvor stor markedsandel Graspify kan ta, men "the sky is the limit", utbryter Hasselberg.

Selskapet har mottatt støtte fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet, og har tidligere gjennomført tre emisjoner hvor de totalt har hentet 8,9 MNOK.

- Vi er så heldige å vokse organisk, men når vi nå forbereder oss på storlansering i USA – i et e-læringsmarked med et enormt potensiale, ønsker vi å hente kapital for å vokse videre, avslutter Hasselberg.

I emisjonen tilrettelagt av meglerhuset Folkeinvest, har selskapet et totalt finansieringsmål på mellom 3,2 og 7 MNOK. Selskapet prises til 30 MNOK pre-money.