Fra klima til helse: Et møte med Kristian Tangen i Airmine
Vi møter Kristian Tangen på Airmines kontor på Mesh ved Nationaltheatret i Oslo for en prat om selskapets kommende emisjon med Folkeinvest som tilrettelegger. Airmine benytter teknologi for å lage pollenvarsler og har allerede lansert produktene internasjonalt.
- Vi skjønner at du har vært med på oppstart før?
- Ja, jeg var en av gründerne i Point Carbon, et selskap som leverte analyser og prognoser for klimakvoter og energimarkedet. Point Carbon ble solgt til Thomson Reuters i 2010. Det var en helt eventyrlig reise, fantastiske folk og en fantastisk exit!
Siden vi solgte Point Carbon har jeg vært med å utvikle flere oppstartsselskaper i Differ AS, som er en inkubator for miljøselskaper. Airmine er en spin-off av et prosjekt vi hadde i Differ. Nå jobber jeg 150% med Airmine.
- Er det noen likheter mellom det dere gjorde i Point Carbon og det dere gjør i Airmine?
- Både Point Carbon og Airmine tar tak i store samfunnsmessige utfordringer. For Airmines del er det å bidra til at folk med pollenallergi får en bedre hverdag. Pollenallergi rammer omtrent to milliarder mennesker rundt om i verden og fører til redusert livskvalitet, sykefravær og medisinbruk, sier Kristian, før han legger til:
- Forretningsmodellen til Point Carbon og Airmine er også den samme. Med hjelp av avanserte modeller lager Airmine prognoser for framtiden, som vi selger som abonnement til bedrifter.
Kristian blir litt betenkt før han starter med å fortelle litt om forskjellene på de to prosjektene han har hatt som sitt livsverk:
- Men det er også forskjeller. Klimaendringer, som var fokus hos Point Carbon, er en langsiktig utfordring hvor endringer skjer over lang tid. Pollenallergi har en direkte effekt på hvordan to milliarder mennesker føler seg, dag for dag. Dette skaper behov for personlige løsninger, slik som appen til Airmine.
- Potensialet for salg til bedrifter er også større for pollenvarsler. Mens karbonmarkedet hadde relativt få aktører, er det langt flere bedrifter som vil ha nytte av Airmines produkter. Størrelsen på markedet er også større i form av hvor mye penger som er i omløp.
- Hvordan skal Airmine tjene penger?
- På lengre sikt har vi som mål å lage verdens beste pollenapp og ta betalt for den. På kort sikt selger vi pollenvarsler som 'market intelligence' til legemiddelindustrien.
Markedet for allergimedisiner er stort og Kristian forventer vekst de kommende årene, som Airmine skal kapitalisere på:
- Markedet byr på knallhard konkurranse. I EU er markedet prisregulert, mens i USA gjelder enn så lenge fri prising. Årlig brukes det omtrent 500 milliarder kroner på markedsføring og dette er forventet å vokse til en trilliard kroner i året i løpet av de neste ti årene. Legemiddelselskapene lever av kundetilfredshet, og tilgjengelighet av varer på rett sted til rett tid er et suksesskriterie. Airmine tilbyr verktøy for målrettet styring av vareflyt og digital markedsføring, sier Kristian før han legger til:
- Når legemiddelfirmaene legger ut våre pollenvarsler og kart på sine sider, opplever de en betydelig økning i den organiske trafikken. Varslene gjør det også mulig å målrette markedsføring og vareflyt ved at de kan fokusere på de områdene hvor folk er hardest rammet av pollenallergi.
- Hvilke konkurransefortrinn har Airmine?
- Med hjelp av satellittmålinger og maskinlæring lager vi svært detaljerte pollenkart. Dette er det ingen som har gjort før, og teknologien vi har utviklet for å gjenkjenne ulik vegetasjon er unik og gir oss et stort konkurransefortrinn, sier han før han legger til:
- Vi er tett på sluttbrukerne og markedet og har utviklet en teknologi som er lett å ta i bruk og som gir økonomisk gevinst. Dette opplever vi som en game changer i møtet med våre kunder.
- Så dette er en «disruptive» teknologi?
- Ja, vi utfordrer en teknologi som nesten ikke har utviklet seg de siste 70 årene!
Fram til nå har pollenvarsler i hovedsak blitt laget ved at det blåses luft på en tape. Pollenkornene fester seg til denne tapen. Deretter blir denne tapebiten sendt med post til en sentral hvor man teller antall pollenkorn manuelt med mikroskop. Basert på disse målingene, som da ofte er nærmere en uke gamle, prøver man å spå hvordan pollennivåene blir framover. Som oftest er spådommene for et stort område, typisk 100 ganger 100 km.
- Airmine har en helt annen tilnærming. Ved hjelp av satellittmålinger, avanserte statistiske modeller og sanntidsmålinger beregner vi sannsynligheten, helt ned på gatenivå, for at en person vil utsettes for høye pollennivåer, i lys av den helt lokale vegetasjonen.
- Hva er planene fremover?
- Vi etablerte tjenestene i Norge våren 2023 og er nå i ferd med å rulle ut til andre deler av verden. I høst har satt opp en enkel modell for store byer i Australia, Sør-Afrika, Argentina, Uruguay og Mexico. Grunnen til at vi har valgt disse landene er todelt, det ene er at det er mye pollen der når det er lavsesong her i nord, det andre er markedspotensialet. Utrulling og uptake av Airmine Pollen appen er en viktig del av markedsundersøkelsene vi gjør.
- Basert på erfaringene med «by-modellen» har vi lansert detaljerte pollenkart for sørøst-kysten av Australia og for området rundt Buenos Aires og Montevideo. Vi har også lansert appen på spansk. På nyåret vil vi lansere detaljerte pollenkart for Sverige, Finland og UK, og starte by-modellen for USA og Sør-Korea.
Hva er hovedutfordringene framover?
- Markedet for produktene våre er enormt, og vi har en uendelig lang liste med leads. Så der det brenner mest akkurat nå er å få på plass nok salgsressurser slik at vi kan nå ut til alle disse kundene. Så det blir fint å få lukket emisjonen hos Folkeinvest slik at vi kan legge enda mer ressurser i dette!
Airmine gjennomfører i disse dagen en emisjon gjennom Folkeinvest. I emisjonen som nå pågår prises selskapet til 50 MNOK, og har som mål å hente mellom 6,5 og 10 MNOK.