Eie et lite stykke av et av Norges ledende oppdrettsanlegg for fjellrøye på land?
En økende befolkning gir en global vekst i etterspørselen etter mat. Samtidig gjør klimautfordringene det nødvendig å finne nye og mer miljøvennlige måter å produsere mat på. Å utrydde sult er ett av FNs bærekraftsmål, og stadig flere ser på landbasert oppdrett hvor man har kontroll på rømning, innsatsfaktorer og restråstoffer som en framtidsrettet løsning.
- Derfor har vi etablert Blåfjell Drift AS og landbasert oppdrett av fjellrøye, sier en engasjert John Helge Inderdal, daglig leder og gründer bak Blåfjell Drift AS.
Blåfjell omtales som en pionér innen landbasert oppdrett og satte fisk i anlegget allerede i 2018. Blåfjell er blant de aller første til å lykkes med landbasert oppdrett gjennom alle fasene – fra klekking til slakting.
- Selv om det er mange aktører som har store planer på dette området, så er det svært få med den kompetansen som Blåfjell har opparbeidet gjennom egen driftserfaring og tett samarbeid med ledende fagmiljø i inn- og utland, uttaler Inderdal.
Bilde: John Helge Inderdal, gründer og daglig leder i Blåfjell Drift AS, viser stolt frem anlegget
Fra idé til virksomhet
Ideen om å etablere landbasert oppdrett av fjellrøye ble konkretisert gjennom et forprosjekt i årene 2014 til 2016, der gründeren John Helge Inderdal utarbeidet et kunnskapsgrunnlag sammen med ekspertise fra SINTEF og erfarne folk fra bransjen. Blåfjell AS ble således etablert i 2016 og første byggetrinn ble påstartet vinteren 2017. Våren 2018 ble anlegget satt i drift.
- I starten var det mange tekniske og biologiske utfordringer ettersom både leverandørindustri og produksjonsmiljø manglet erfaring med oppdrett helt fram til god matfisk. Da man etter hvert fikk kontroll på det produksjonsmessige, kom pandemien og det ble stopp i bestillingene da restaurantene over hele Europa måtte stenge. Vi snudde seg raskt rundt og lanserte en nettbutikk for salg direkte til forbrukere, men volumet ble ikke stort nok til å erstatte et internasjonalt marked som ikke lenger var der, sukker Inderdal, før han legger til:
- Selskapet måtte derfor melde oppbud høsten 2020, men en ny eiergruppering gikk raskt sammen for å restarte virksomheten.
Hele ledelsen og mange av de gamle eierne ble med på restarten, og selskapet kom raskt i gang slik at biomassen ble berget, samtidig som selskapet fikk tilgang på hele anlegget til en betydelig lavere kostnad enn det som historisk var investert. Blåfjell Drift AS har også hatt utfordringer med pandemi og stengte restauranter i 2021, men i 2022 er markedene åpnet og salget øker stadig.
- I dag setter vi salgsrekorder til stadighet, konstanterer Inderdal.
Blåfjell har i dag konsesjon på 975 tonn MTB, som gir mulighet for å 10-doble dagens produksjon til 3800 tonn per år.
- Vi leverer allerede fem til syv tonn fisk i uka til kunder i et stort og voksende internasjonalt marked. Det planlegges for en gradvis utbygging av produksjonskapasiteten for å møte etterspørselen, sier Inderdal.
Restaurantene serverer Blåfjells fjellrøye i hopetall
Den gode fisken fra Blåfjell serveres i dag på flere anerkjente restauranter og finner stadig veien til flere ferskvaredisker i dagligvaren. Mye av salget er til eksportmarkeder som Sverige, Finland, Tyskland, Nederland, UK og Sveits.
- Gjennom eget nettsalg har vi også fått mange gode tilbakemeldinger fra kunder i forbrukermarkedet i Norge, uttaler en ydmyk Inderdal.
Video: Mesterkokken Lars Erik Vesterdal er stor fan av fjellrøye fra Blåfjell. Se hva han mener om Blåfjell-røye i videoen.
Hovedmarkedet for Blåfjell er restauranter i Europa. Under pandemien uttaler selskapet at dette var et vanskelig marked, men de siste månedene kan selskapet vise til et salg som har tatt seg opp.
- Fram til og med januar har salget ligget på 10-15 tonn pr måned, men i februar ble det satt ny rekord med 18,5 tonn fisk levert. I mars ble volumet enda høyere, med et salg på 26,5 tonn. I april ble volumet litt lavere på bakgrunn av påske, men mai ligger an til å bli en ny rekordmåned. Vi har tre store aktører som distribuerer fjellrøye fra Blåfjell til inn- og utland, og i tillegg selges noe direkte fra anlegget til forbrukere lokalt. Signalene fra markedet tyder på at vi raskt vil komme opp i en etterspørsel som er større enn kapasiteten i dagens anlegg, sier Inderdal.
Henter kapital for å skalere opp virksomheten
I disse dager henter selskapet kapital gjennom Folkeinvest. Målet med emisjonen er å tilføre selskapet mellom 8 og 16 MNOK ved utstedelse av inntil 421 053 nye aksjer. Emisjonskurs for aksjen er satt til NOK 38,00 per aksje, som tilsvarer en pre-money verdsetting på 35,3 MNOK.
- Kapitalen innhentet i denne emisjonen vil sammen med lån og tilskudd dekke det kortsiktige kapitalbehovet fram til oppstart av byggetrinn 2 i Q2 2023. Dersom selskapet når 8 000 000 NOK vil kapitalen benyttes for å dekke arbeidskapital, investeringskapital, samt nedbetale halvparten av det kortsiktige lånet fra TD Veen. Ved en emisjon på 16 000 000 NOK vil selskapet også gå i dialog med bank for å se på mulighetene for å refinansiere leasingavtalen, uttaler Inderdal.
Video: Se filmen for å se mer om investeringsmuligheten Blåfjell Drift AS tilbyr.
Blåfjell eies i dag av både gründere, ansatte, lokale og regionale investorer, samt aktører fra bransjen. Gründer, John Helge Inderdal, og de lokale aksjonærene som har vært med fra starten, utgjør tilsammen den største aksjonæren via Blåfjell Lierne AS. Dagens eiere har allerede begynt å tegne seg, og det viser at de har tro på selskapets videre vekst. Allerede har selskapet sikret 79,2 MNOK.
- 16 av de største aksjonærer har allerede tilført kapitalen som konvertible lån ila mars, og ved gjennomføring av emisjonen vil disse konvertible lånene, total 3,675 MNOK konverteres til egenkapital, sier Inderdal.
Nå håper selskapet at både profesjonelle og uprofesjonelle investorer vil investere i muligheten de kan tilby.
- Gjennom vårt investeringstilbud på folkeinvest.no skal interessenter få svar på de spørsmål de skulle ha om vår investeringsmulighet. Om interessenter skulle ha behov for ytterligere informasjon er de hjertelig velkomne til å ta kontakt via diskusjonsforumet i vår kampanje. Vi ønsker å bidra til at alle får tilstrekkelig info til å kunne gjøre en investeringsbeslutning, avslutter Inderdal.