Skip to content

Har tidligere bygget milliardomsetning på flybilletter - nå gjør han det igjen

BusinessClass.com slo rekord i emisjonsbeløp hos Folkeinvest sommeren 2021. Siden har nettsiden tatt imot over 5 millioner brukere. En ny emisjon med Folkeinvest skal ta selskapet for alvor ut i verden.

Jason Eckhoff har siden år 2000 jobbet innen traveltech og har vært med å bygge opp suksesser som restplass.no, Solfaktor og andre merkenavn under paraplyen Reisegiganten, til milliardomsetning i Norge og Skandinavia.

Med BusinessClass.com er ambisjonene globale. Med mange dyktige investorer med på laget, samt et håndplukket team, inviteres nå nye eiere med på reisen. Vi møter Jason for å høre mer om investeringsmuligheten de nå tilbyr. 

Hva er ideen bak BusinessClass.com?

- Jeg jobbet tett på flyselskapene i mange år mens jeg bygget opp Reisegiganten. Under et møte sa en representant fra et flyselskap: “Dere selger billetter som dere får 2% provisjon på. Vi kan gi dere 10% provisjon om dere selger våre billetter på Business Class”.

Jason hiver armene ut i lufta og ser engasjert på oss, før han fortsetter: 

- 10%? Jeg tenkte at om et flyselskap var villig til å gi fem ganger så høy provisjon for billetter som gjerne koster fem ganger så mye, så var dette salget viktig for for flyselskapet. På samme tid fortalte det meg at dette representerte en enorm mulighet for lønnsom distribusjon av premium flybilletter. Det åpnet øynene mine og sådde et frø om en helt ny satsing.

Og valget om å forlate Reisegiganten var enkelt for Jason: 

- Til tross for at jeg ledet Reisegiganten, som på daværende tidspunkt hadde 50 ansatte og gikk svært bra, bestemte jeg meg for å forfølge en gründerdrøm med .com-stempel - med en businessideé jeg mente og mener har nær et ubegrenset potensial.

Hvor mange flyr egentlig Business Class?

- I dette markedet handler det ikke om kvantitet, men om kvalitet. Og det handler om inntjeningspotensial per solgte flysete. Det er ikke veldig mange Business Class-seter i et typisk langdistansefly, men på disse setene kan flyselskapet likevel tjene mer enn halvparten av hele flyets inntjening.

- Globalt er dette likevel ingen liten nisje - vi snakker om nær 400 millioner premium flybilletter solgt hvert år og en omsetning på 217 milliarder USD. Med en årlig vekst på 6,3% øker markedet for premium flyreiser raskere enn massemarkedet, og det var også dette segmentet som hentet seg raskest inn etter pandemien.

- Internasjonalt er det åpenbart mange som vegrer seg for å sitte trangt i økonomiseter når de skal fly i 10, 12 eller 16 timer - det er disse BusinessClass.com henvender seg til. 

Les investeringstilbudet

New design illustration mobile 1

Hvilke problemer løser dere og hva er forretningsideen?

- En dominerende trend innen netthandel er prissammenligning. I dag ønsker folk flest å sammenligne priser før de bestemmer seg. Jeg tenkte, er det ikke enda viktigere å sammenligne priser når flybillettene er kostbare? Dette løser vi for reisende ved å hjelpe dem spare opptil tusenvis av kroner på å velge riktig. 

Jason trekker også frem et annet aspekt; nemlig informasjon om kvaliteten på flyreiser.

- Flere nettsider kan vise en flyreise fra A til B og gi en pris, men dette gjøres uten å si noe om den forventede opplevde kvaliteten. Få kan forklare forskjellen på Turkish Airlines og Oman Air. BusinessClass.com skal både gi best pris og gi en vurdering på hver enkelt flyreise ved hjelp av egenutviklede, intelligente algoritmer. Kombinasjonen av å levere best pris og hjelpe brukerne å forstå kvaliteten, er det ingen som gjør bedre enn BusinessClass.com.

Og hvordan tjener dere penger?

- Det er enkelt. Når brukeren velger en flybillett via oss og klikker seg videre til en partner, mottar BusinessClass.com en provisjon. Forretningsideen er validert av svært mange dyktige investorer innen reiselivet og legger grunnlag for nok en viktig emisjon. 

Med et så attraktivt marked, er det ikke høy konkurranse?

- Det første jeg gjorde når jeg vurderte å satse i premiumsegmentet for reise, var å undersøke konkurransebildet. Det var flere store merkenavn innen massemarkedet, som Momondo, Kayak, Skyscanner og Expedia. Til min store overraskelse, hadde ingen utmerket seg innen premium. Det var et stort paradoks. Paradokset ble større når jeg ikke fant et eneste flysøk som var dedikert til premiumsegmentet. Det var da visjonen til BusinessClass.com ble etablert: vi skal være verdens beste reisesøk innen premiumsegmentet!

Hva kan du si om valg av varemerket BusinessClass.com?

- “Business Class” er et positivt ladet begrep som brukes i nær hele verden og på tvers av verdens språk. Vi har klart å sikre oss et merkenavn som fungerer globalt, og som forteller mye om hva vi er. Det kommer til å hjelpe oss å nå ut til målgruppen vår som befinner seg i de store markedene, som USA, UK og Asia. Vi har nå 80 domener globalt som sikrer merkenavnet i store land som UK, Kina, India, Japan og svært mange andre land.

Merkevarenavnet må gi noen åpenbare fordeler?

- Ja, det er det ingen tvil om. Eksempelvis Google elsker oss! Søk på  kombinasjonen av et navn på et flyselskap og vårt merkevarenavn - og BusinessClass.com vil ranke høyt. Søk på for eksempel “Air India Business Class” og se søkeresultatene. Der finner man innhold fra  BusinessClass.com, foran verdens største nettsider, og foran flyselskapet selv. Vi mottar nå en stor mengde gratis trafikk som vi tror kan øke i årene som kommer. Vi ser også at den trafikken vi kjøper, kan kjøpes billigere enn snittet for bransjen. Det kommer i kombinasjon til å gi oss en konkurranseevne som over tid vil bidra til vår suksess.

Hvilket team er med på å bygge ambisjonene?

- Team er alt! Jeg er stolt over å ha med meg et håndplukket team av profesjonelle fagfolk med lang erfaring innen travel tech, teknologi og markedsføring.

Les investeringstilbudet

Screenshot 2023-10-11 at 10.33.28

Hva skiller BusinessClass.com fra andre søkemotorer?

- Det er ganske mye vi gjør, som skiller oss fra andre. Vi skal være best for vår målgruppe, og det innebærer at vi har et fokus og en funksjonalitet som skiller seg klart fra aktører i massemarkedet. Dette er utførlig beskrevet i investeringstilbudet for vår emisjon der vi nå inviterer inn nye investorer.

Hvor er BusinessClass.com nå, og om 5 år?

- Allerede er vi der hvor vi tilbyr en søkemotor dedikert til reisende i premiumsegmentet. Vi har attrahert noen av verdens største reiseaktører som partnere og har en forretningsmodell som over tid vil kunne gi oss sterk lønnsomhet. Allerede har 5 millioner brukere besøkt nettsiden og det er bare begynnelsen.

Jason ser opp i lufta før han lander øynene på kaffekoppen foran seg og sier:

- Nå skal vi erobre verden innen premiumsegmentet for reise ved å bygge en global merkevare. Fundamentet for dette er våre verdifulle kunder, de reisende som vi hjelper til å identifisere de aller beste prisene til den riktige kvaliteten. Målet er å bygge opp en satsing som vil gi en sterk finansiell avkastning og dermed oppnå en høy verdi. Jeg mener dette er Unicorn-materiale, siden vi har et unikt konsept som henvender seg til verdens mest verdifulle reisende, hvor det også er stort potensial for inntjening.

Og nå skal dere hente kapital?

- Ja, når vi nå skal investere videre i plattformen, samt markedsføre denne - må vi ha kapital og flinke investorer på laget. En andel av vår eksisterende aksjonærmasse har allerede tegnet seg for over 9 millioner. Jeg mener vi har gode forutsetninger for å lykkes, og tilbyr en spennende investeringsmulighet!

Les investeringstilbudet