Skip to content

Gjør kjempesatsning på fremtidens automatiserte møbelsnekker

Etter fem år med forskning og utvikling er gründer Thorbjørn Danbolt klar med det som kan bli et nytt industrieventyr på Romerike.

Selskapet heter Avinordic Production AS og kommer snart med helt nytt konsept. Ved hjelp av både egne og offentlige forskningsmidler har Danbolt og selskapets foreløpig 10 ansatte utviklet både maskiner, design og dataverktøy som automatiserer produksjon av innredninger skreddersydd etter kundens ønsker.

– Vi har store ambisjoner og vi mener vi har forutsetningene for å skape en markant aktør i et voksende marked, forteller gründer Danbolt.

Skjermbilde 2022-05-06 kl. 17.28.41Bilde: Bjørn Jensen og Torbjørn Danbolt på fabrikken. Foto: Vidar Sandnes

Selskapet søker å løse en sentral utfordring i interiørbransjen

Hvor henvender Ola og Kari seg når de ønsker en stereobenk, hylleinnredning, garderobe eller vinkjeller med skreddersydde mål og et unikt design som passer til øvrig interiør og personlig stil? De kan henvende seg til en møbelsnekker. Møbelsnekkeren vil sannsynligvis måtte produsere alt manuelt med begrenset tilgang til automatiserte produksjonsmaskiner. Designet kan enten tegnes av møbelsnekkeren selv eller fra en innleid designer.

- Denne prosessen er kostbar, ineffektiv og ikke minst tidkrevende. I tillegg er denne prosessen lite tilgjengelig. Det finnes ikke nok møbelsnekkere til alle som ønsker deres tjenester, uttaler Danbolt, før han engasjert legger til: 

- Tenk om Ola og Kari i stedet selv kunne realisere sine egne design ønsker rett fra sofakroken på denne måten: først besøker de et nettsted hvor de designer, utforsker og visualiserer hva de ønsker å ha produsert, dernest bestiller de varene og får de levert i løpet av to til fire uker. Dette kan vi snart levere, under tjenesten vi har kalt DesignbyMe. 

Skjermbilde 2022-05-06 kl. 17.26.14Nio showroomBilde: Bilder av en av Avinordics siste leveranser til NIO Showroom i Oslo

Avinordic startet for et år siden med kommersiell produksjon mot bedriftsmarkedet og kan vise til gode resultater.

– Vi har det vi kaller "proof of concept." Vi vet at det funker. Vi har gått alle rundene for å få alt på plass og ordreinngangen er allerede god. I løpet av det første året, i fjor, omsatte vi for 10 millioner kroner. I år kan omsetningen ende på om lag 25 millioner kroner, og i 2023 er planen å omsette for 40 millioner kroner, sier Danbolt.

Vi møter Avinordic i deres fabrikklokaler, der Danbolt stolt viser frem deres produksjonskapasiteter. 

- Produksjonsparken i Avinordic består av enheter som tilsammen går under begrepet "automatisert håndverk", hvilket betyr at mange tidkrevende manuelle prosesser som en møbelsnekker utfører erstattes, effektiviseres og kvalitetsikres med digitale løsninger og maskiner. Her er det fysiske bevis på at vi er klare for skalering inn i privatmarkedet, nærmest roper Danbolt stolt. 

 

Henter millioner for å rigge for vekst

Avinordic henter i disse dager kapital via Folkeinvest for å styrke den videre veksten.

– Målet er at Avinordic i 2025 skal omsette for 150 milioner og ha 60 ansatte. Vi ønsker å satse internasjonalt og er allerede i gang med å sette opp fabrikk i USA, forteller gründer Danbolt.

Avinordic betjener i dag snekkerbedrifter og entreprenører i Norge med leveranse av innredninger til diverse lokaler. Størst fokus det siste året har vært leveranser til høytprofilerte kunder som NIO Oslo, Sorrisniva Arctic Wilderness Lodge og Lily Country Club.

- Etter mange års utvikling og erfaring har Avinordic nå etablert kompetanse og fasiliteter til å betjene i tillegg kanskje det aller største markedet i Norge nemlig: privatmarkedet for skreddersydde innredninger, uttaler Danbolt. 

Ifølge Prognosesenteret bruker nordmenn opp mot NOK 100 mrd. i oppussing årlig. I tillegg viser flere rapporter at nordmenn har et bevisst forhold til interiør- og designinnredninger.

- Dette markedet skal vi ta en del av. Ved en suksessfull emisjon, vil vi utvikle og tilpasse DesignbyMe-konseptet for lansering overgangen mellom 2022 og 2023, begynne med ekspansiv markedsføring og skalere salgsteamet, uttaler Danbolt, før han avslutter:

- På veien ønsker vi med oss et mangfold av investorer. Og vi gleder oss stort til å skape et norsk interiørselskap for fremtiden. 

Les mer her