Skip to content

Henter millioner til grønn start-up

- Jeg tror det ligger tonnevis av babyklær i boder og skap i de tusen hjem som bare venter på å bli møllspist, forteller Ekiz.

Abonnement på barneklær- og utstyr

Da fysiker, programleder og nå gründer Selda Ekiz, og samboer og seriegründer Alf Martin Evensen fikk barn ble de overveldet av mengden babyklær som hopet seg opp.

– Vi kjøpte en del nytt, noe brukt, arvet litt og fikk i tillegg mye babyklær i gaver. Barn vokser så fort, faktisk hele åtte størrelser bare på ett år. I løpet av få måneder, satt vi igjen med en stor haug med for små babyklær. Mye av det rakk vi bare å bruke en gang eller to.

Les mer og invester

Inn på eiersiden av grønn startup 

Nå er gründerparet Ekiz og Evensen en del av teamet i delingstjenesten, Stas for barn. Selda som medeier og Alf Martin som styremedlem. Det er Hege Rivedal Ødegaard som er grunnlegger av Stas for barn. Selskapet tilbyr abonnement på kvalitetsklær og utstyr for barn. 

- Vi kjøper klærne, tilbyr gratis levering og henting på døra, og gir med det klærne lenger levetid. 

- Bare i Norge fødes det over 50 000 mirakler hvert år, vi kommer ikke utenom at de trenger klær og utstyr. Dessuten fortjener barna å møte en verden mindre preget av «bruk-og-kast». Stas reduserer overforbruket av miljøverstingen klær. Vi bidrar til å nå bærekraftsmålene uten at det går på bekostning av kvalitet, tid og komfort forteller Rivedal Ødegaard.

STAS for barn
Hva: Delingstjeneste for babyklær- og utstyr.
Hvem: Gründer Hege Ødegård og et team med erfarne forretningsutviklere med spisskompetanse innen forretningsutvikling, økonomi, B2C, markedsføring, merkevarebygging, design, ledelse og bærekraft. Deriblant Selda Ekiz og Alf Martin Evensen.
Hvordan: Abonnementer får månedlig tilsendt pakker med høykvalitets klær og utstyr. Gratis henting og levering.
Hvorfor: For å spare småbarnsforeldre for tid og penger, og samtidig gjøre bærekraftig klesforbruk enklere.

Henter millioner

Nå inviterer de folket med som investorer, gjennom en åpen emisjon via Folkeinvest verdsettes selskapet til 11,9 millioner. Målet er å hente et sted mellom 2,7 til 3,9 millioner kroner. 

- Siden prosjektstart i 2018 har selskapet hatt en jevn kundestrøm gjennom flere testperioder. Dette har resultert i fornøyde kunder, og vi har sett at "word of mouth" har hatt en effekt, forteller Selda.

Les mer og invester


Stas for poden og stas for kloden

- Klesindustrien er blitt en miljøversting. Stas for barn ønsker å være en motpol til ultra fast fashion. 

- Ambisjonen vår er å bli den største utleieren av barneklær i Norge, og på sikt ønsker vi å ekspandere videre ut i Europa. Nå henter vi penger for å skalere og du er invitert med på reisen, avslutter Ekiz.