Skip to content

Norske investorer satser på eksklusive luksusreiser

Det globale markedet for luksusreiser er i vekst, og etterspørselen etter premium flybilletter øker stadig. Det er i dette markedet BusinessClass.com posisjonerer seg med en reisesøkmotor som har blitt godt tatt imot både av kunder, leverandører og investorer. I dag er BusinessClass.com tilstedeværende i 59 land, med Storbritannia, USA og Australia i spissen.

Bak satsingen står seriegründer Jason Eckhoff, kjent fra suksessene Restplass.no, Solfaktor og Reisegiganten. Ideen til BusinessClass.com ble født for 10 år siden, og i 2015 sikret Eckhoff det verdifulle domenet og startet utviklingen av konseptet som ble lansert i 2021.

Les mer om Jason Eckhoff og bakgrunnen for etableringen 

Eckhoff var ikke alene om å forstå potensialet i selskapets forretningsmodell. I 2018 besluttet første eksterne investor, Eivind Roald, å investere i selskapet. Roald har tidligere operert som kommersiell direktør i SAS, var sjef for EuroBonus og sitter nå som CEO i QNTM Group, eid av Altor.

- Jeg så tydelig hvordan konseptet ville appellere både til målgruppen og flyselskapene, sier Roald.

l5s7bmilgjks3v8fvxck

BILDE: Eivind Roald (Foto: QNTM Group)

BusinessClass.com har i dag 334 eiere, og en rekke erfarne investorer har validert satsingen.

- Investorgruppen inkluderer representanter for reiselivsbransjen, men også flere med sentrale roller innen finans, e-handel og konsulentbransjen. BusinessClass.com skal nå hente inn opp mot 20 mNOK for å skalere videre, og inviterer nye investorer med på reisen, sier Eckhoff. 

Les investeringstilbudet

En samlet ledelse og styre inviterer nå alle interessenter inn i den pågående emisjonen. 

- Erfarne investorer ser gjerne etter selskap som opererer i markeder med gode vekstmuligheter. Premiumsegmentet innen reiser vokser 6,3% per år, raskere enn reiselivet for øvrig, sier Eckhoff. 

Det attraktive markedet fanget oppmerksomheten til svenske Anders Brundin, som var en av de første eksterne investorene i selskapet. Han har hatt flere CFO-roller, blant annet i Ericsson og andre multinasjonale svenske selskap. Han kom inn som investor i BusinessClass.com i 2019 og sitter i styret. Han har også nylig påtatt seg rollen som CFO for BusinessClass.com.

- 376 millioner premium flybilletter selges hvert år til en verdi av 217 milliarder USD. Med dette som grunnlag har BusinessClass.com ambisiøse finansielle mål om å nå en om omsetning på 704 millioner norske kroner i 2027 og en EBITDA-margin på 28%. Dette viser at selskapet har en solid vekststrategi og plan for lønnsomhet, sier Brundin.

Anders Brundin
BILDE: Anders Brundin var en av de første eksterne investorene i BusinessClass.com

I følge Eckhoff, investerer flyselskap over hele verden tungt i utvikling av sine premiumprodukter - Business Class, First Class og Premium Economy. På samme tid er de fleste distribusjonskanaler fokusert på pris, uten å legge vekt på hva man som passasjer får for pengene. En som tydelig har sett frustrasjonen hos flyselskapene er flyekspert og investor Christian Kamhaug, kjent fra podcasten Flypodden: 

- Premiumsegmentet er spesielt viktig for flyselskapene på langruter, hvor det kan representere godt over halvparten av inntektene. Frem til nå har det vært et stort problem for flyselskapene at de ikke får vist frem produktene sine når kundene søker og bestiller gjennom online reisebyråer. Flere og flere reisende, også innen premiumsegmentet, bruker nettopp slike tjenester nå. Det er ikke lenger bare for prisjegerne.

Kamhaug har stor tro på BusinessClass.com sin løsning:

- BusinessClass.com løser dette gjennom bruk av bilder, videoer og detaljert informasjon i søkeresultatene, og tilbyr en unik innsikt som ingen andre kan matche. Deres intelligente algoritmer beregner til og med en individuell kvalitetsscore for hvert produkt. I tillegg publiserer BusinessClass.com redaksjonelt innhold, som gir ytterligere synlighet til flyselskapenes produkter og hjelper dem med å nå en attraktiv målgruppe. Dette er plattformen flyselskapene har ventet på.

Les investeringstilbudet

Christian Kamhaug
BILDE: Flyekspert Christian Kamhaug

BusinessClass.com har bygget en markedsplass som samler tilbudene fra flyselskap, hotell og online reisebyråer og gjør dem lett tilgjengelige for kunder i premiumsegmentet. Selskapet har siden starten samarbeidet strategisk med Kayak, verdens største reisesøkmotor, og inngikk nylig et samarbeid med Etraveli, et av verdens ledende online reisebyrå, for å tilby direktesalg av flybilletter fra sin egen hjemmeside.

Kristina Schuster investerer sammen med en vennegjeng i prosjekter de har tro på, og ser resultatene av partnerskapet i praksis:

- Personlig bruker bruker jeg nå alltid BusinessClass.com når jeg skal bestille reiser fordi de er det billigste når jeg ser opp mot akkurat de samme reisene via Finn.no og Google. Selskapet har vært dyktige til å tiltrekke seg gode partnere, både strategisk og kommersielt, og måten de blir tatt imot på viser at dette er en satsing med gode forutsetninger for å lykkes. 

Kristina SchusterBILDE: Kristina Schuster

Mange norske selskap starter opp i Norge og søker etter hvert investorkapital for å erobre verden. BusinessClass.com har helt fra starten vært bygget for global skalering, og har allerede trafikk fra utenfor landets grenser. De største markedene er Storbritannia, USA og Australia, etterfulgt av Norge og Sverige.

I 2021 ble Krister Nekstad introdusert for BusinessClass.com og investerte et betydelig beløp. I forbindelse med denne emisjonen øker han sin investering ytterligere. Han har bakgrunn innen markedsføring og så raskt potensialet i satsingen:

- Dette er et selskap som allerede tiltrekker seg internasjonal oppmerksomhet. Det er overraskende at ingen frem til nå har tatt den posisjonen som BusinessClass.com nå tar. Løsningen er opplagt interessant både for reisende i målgruppen og for leverandørene, noe som raskt setter BusinessClass.com på kartet.

Nekstad legger til: 

- Selskapet har store planer for hvilke steg de videre skal ta mot å bli en verdensledende aktør for premiumreiser. Med sin provisjonsbaserte inntektsmodell som ikke involverer direkte kunde- eller betalingshåndtering, mener jeg BusinessClass.com er ideell for internasjonal skalering. 

Les investeringstilbudet

Krister Nekstad
BILDE: Krister Nekstad

Blant aksjonærene i BusinessClass.com AS finnes en rekke profiler fra reiselivsbransjen, som kjenner mulighetene i markedet godt. En av selskapets eiere er Sande-familien fra Bergen, som ved denne emisjonen for tredje gang øker sin investering med et millionbeløp. Familien har vært engasjert som investorer i BusinessClass.com AS siden 2019, og ser en lys fremtid for selskapet:

- BusinessClass.com har bygget en unik søkemotor i et voksende marked. Vi eier selv et reisebyrå, Cruisespesialisten AS, og reiser en del selv. Vi så derfor et stort potensial i et marked som ennå ikke er dekket av andre søkemotorer. Selskapet har et veldig godt team, et verdifullt nettverk av partnere og en spennende samling investorer, oppsummerer Haakon Sande.

Haakon Sande
BILDE: Haakon Sande

 

Les investeringstilbudet