Jakter 10 millioner kroner til Instagram for investering
Stack er en sosial investeringsapp, designet for å nå ut til den store andelen av befolkningen som ikke investerer. I Norge er det hele 60% av den kvinnelige befolkningen og 45% av den mannlige befolkningen som ikke deltar i kapitalmarkedene. Ved å demokratisere investeringsmarkedet jobber Stack by me mot et mindre kapitalgap.
- Vi har globale ambisjoner med Stack by me, og har på kort tid fått et godt fotfeste i Norge. Derfor er vi allerede i gang med planlegging av lansering i Sverige. Det er et enormt potensial ved å få flere inn på investeringsmarkedet, og gi alle like muligheter til å skape formue og å være med å påvirke. Å investere er viktig for å være med på veksten i markedet, og det trenger ikke være så vanskelig som mange tror, sier Co-Founder og CEO, Madeleine Røed Bjørnestad.
I motsetning til de tradisjonelle investeringsplattformene har Stack by me utviklet en app som føles og omtales som et sosialt medie, ofte omtalt som "Instagram for investering". Selskapet åpnet nylig også for bedriftkunder, etter mye etterspørsel fra selskaper som ønsket å plassere overskuddskapital i likviditetsfond.
- Vi har en fondsmeny fullspekket av fine kategoribilder, slik at våre brukere kan browse rundt og se investeringsmuligheter og bli inspirert. Som ny i gamet er det vanskelig å vite hva man bør investere i, derfor presenterer vi mulighetene på en visuell måte som målgruppen er vant til å få informasjon på; via bilder og korte videoer, sier Co-founder Christine Kvaalen, før Røed legger til:
- Målet er jo at de som ikke er aktive tradere skal føle seg velkommen og ikke på "besøk" som man av og til kan føle på de andre plattformene, spesielt som kvinne.
Gründerene har lagt vekt på å bygge community, der den erkenorske følelsen av fellesskap forsterkes. Brukerene av appen kan følge venner, og se hvilke sektorer andre har investert i. Det tilbys dessuten en "Academy"-modul med korte opplæringsfilmer for å få basiskunnskapen på plass.
- Vi mener det er viktig å presisere at om vi virkelig skal oppnå likestilling må flere investere i aksjer og bli mer aktive investorer - det er tross alt eierne som setter styret og agendaen til selskaper. Og det ser vi at mange syns er gøy når de først har begynt med fond. Da er veien til investeringer med mer innflytelse mye kortere, og kanskje vi slipper kvotering til styrer om noen få år, sier Røed.
Sa opp faste jobber og brukte foreldrepermisjon til å kickstarte prosjektet
Etter mange år som en av svært få kvinner i finansbransjen, begynte Røed for alvor å tenke på hva som skulle til for å endre skjevfordelingen. Den gryende ideen om Stack by me var født, og det var en ting som var klart for henne, og det var at markedsføring ville bli avgjørende dersom man skulle klare å nå ut til de som i dag ikke deltar i kapitalmarkedet. Og det var da Røed henvendte seg til Kvaalen.
- Christine har mange års erfaring fra produkt og markedsføring, blant annet hos Chanel og Gucci. Det ble naturlig for meg å pitche ideen om Stack til den beste marketing-personen jeg kunne komme på, som også tilfeldigvis var en av mine nære venner, sier Røed mens hun ser på Kvaalen.
De to Co-Founderne startet ut på reisen med å lage investeringsappen som de selv skulle ønske fantes, og produktvisjonen om en sosial investeringsapp som presenterer finans på en helt ny måte var født. Dette var i slutten av 2020 og begge var på vei inn i fødselspermisjon, og tok valget om å bruke permisjonen til å jobbe med Stack og finne ut om det kunne bli noe stort.
- Jeg har sett hvordan de virkelig store merkevarene jobber med å beskytte merkevarene sine og hvordan de kommersielle store merkene bruker marketingkanaler veldig smart, sier Kvaalen før hun legger til:
- Finans er minst like kult og morsomt som kosmetikk og retail, i utgangspunktet er det det samme - brands’ene vi elsker er jo som regel også aksjer vi kan investere i og det er jo ekstra gøy å eie aksjer i et selskap man liker. så det må jo være et marked for å kommunisere finans på en mer treffende måte enn jeg selv har opplevd.
Priset til 60 millioner kroner
Stack gjennomfører i disse dager en emisjon, og hadde forhåndstegninger for over 4,2 millioner allerede før de gikk ut med kampanjen på Folkeinvest. De ønsker å ha med brukerne i appen og følgerne i SoMe på eiersiden i selskapet til å bli Stack-ambassadører og eiere. Emisjonen blir tilrettelagt av verdipapirforetaket Folkeinvest. Det muliggjør at alle kan delta i emisjonen, selv med relativt sett små beløp.
- Vi har en velkjent og god businessmodell som vil gi en stor inntjening i selskapet, og et team med stort nettverk og ekspertise innenfor finans, markedsføring og apputvikling rettet mot børs. Vi ønsker nå å ha med oss brukerne av appen som ambassadører og medeiere - så har vi det beste grunnlaget for å skape et sterkt community – sammen, avslutter en engasjert Røed.
I emisjonen som nå pågår prises selskapet til 60 MNOK, og gründerene har som mål å hente mellom 5 og 10 MNOK.