Gründeren som utfordrer i milliardmarked
Folkeinvest har vært med på å realisere gründerdrømmen til Vilde Bergan. – Hun er en viktig brikke i en kommende generasjon som skaper morgendagens Norge. Ønsker du å være en del av fremtiden, må du engasjere deg, mener Amalie Holt fra Folkeinvest.
– Jeg tror mange synes at det er noe spennende og tiltrekkende ved en såpass unik forretningsidé. Det er en ny verden og en kul reise å være med på, både som gründer og investor, sier Vilde Bergan. Hun står med gründerideen sin i hånda, og prøver å beskrive konseptet. Det er en elektrisk hale, som kan vekke oppmerksomheten til utenforstående.
Bergan valgte å satse på noe så originalt som kostymeteknologi. Bransjen er kanskje ukjent for mange, men det er et konsept som har en enorm markedsverdi. I dag har Cosgear, som selger produkter til Cosplay-industrien, blitt en global snakkis.
Produktene er å se i alle verdenshjørner, samt på TikTok og på Instagram. Bak Bergan og teamet står det 300 investorer som gjennom Folkeinvest i 2021 bidro med seks millioner kroner da de hentet kapital. Nå henter selskapet kapital på nytt for å bringe til live deres nye forretningsmodell.
Et ukjent univers
Det at Cosplay-markedet var ukjent for Bergan, gjorde henne desto mer nysgjerrig. Kort fortalt er Cosplay en hobby, der man kler seg i kostymer og deltar på ulike messer rundt i verden. Det antas at det finnes rundt 130 millioner Cosplayere i verden. Bergans første produkt er denne halen, som har fått navnet Costail. Den beveger seg i takt med kroppens bevegelser.
– Du trenger ikke nødvendigvis å være i målgruppen for å forme ideen. Vi har jobbet tett med kunden hele veien, og på den måten tilpasset og utviklet produktene våre gjennom kundestyrt produktutvikling.
– Gjennom Folkeinvest fikk vi formidlet budskapet vårt på en transparent måte. Vi var åpne om fremgangen, målet og risikoen. Samtidig tilbyr Folkeinvest en fin form for inkludering. Ola Nordmann har ikke hatt disse mulighetene tidligere, men hvis det sitter noen der ute som har penger til overs og vil investere – er det nå en mulighet.
– Investering er en form for sparing, samtidig som man får brukt kunnskapen sin på nye måter, sier Bergan.
Bergan mener reisen med Folkeinvest har vært en utelukkende positiv opplevelse og er en fin inngangsportal for små oppstartsbedrifter.
– De er kompetente, behjelpelige og gir feedback hele veien. Som gründer kan du raskere komme til punktet hvor du kan innhente kapital. Du slipper unna veldig mange prosesser som stjeler tid, sier Cosgear-gründeren, før hun legger til:
- Det skal likevel sies at vi opplever at vi kan tilby en emisjon der selskapet vårt virkelig er gått etter i sømmene etter en due diligence-prosess med Folkeinvest. Det mener jeg er viktig for både selskapet selv, men også investoren.
Krigen i Ukraina førte til helomvending for selskapet
Etter å ha taklet utfordringer som stengte salgsmesser og produksjonsfasiliteter under covid19-utbruddet, fikk selskapet igjen kjenne på verdenskreftene da Russlands invasjon av Ukraina førte til en global chip-krise med økte kostnader og leveringstider, og en verdensøkonomi i fritt fall.
– Sommeren 2022 stilte vi oss spørsmålet “hva skal til for at Cosgear skal bli et milliardselskap?”. Siden vi startet har vi hatt et mål om å bli den ledende merkevaren i cosplaymarkedet. Vi kommer ikke dit med hardwareporteføljen vår alene i dagens marked, sier Bergan.
- Og hva gjorde dere da?
- Vi snudde rett og slett selskapet på hodet, og bygger nå verdens største og første community for cosplayere. Tenk Strava for cosplay. Vi bygger deres hjem på internett - en plass hvor de føler seg trygge, finner alle ressursene de trenger og alle båndene de behøver. Så langt er feedbacken fra 12.000 betabrukere over all forventning; aktive brukere og retention stiger stødig for hver produktoppdatering og vi ser brukeranskaffelseskostnader langt under bransjestandard, som peker mot et veldig høyt skaleringspotensiale, sier en optimistisk Bergan.
Gjentar suksessen
Vilde Bergan og teamet hennes henter nå kapital på nytt etter å ha tatt store strategiske grep i virksomheten.
- Det føltes utrolig skummelt å ta de strategiske grepene som måtte til sommeren 2022 for å endre fokus fra en ren hardware-forretningsmodell til å inkludere en software-side. Vi kuttet kostnader og nedjusterte salgsbudsjettene for året drastisk. På kort sikt er det det ikke noe gøy å ofre omsetning for utvikling, men på lang sikt er dette vendepunktet vi kommer til å se tilbake på som et tydelig turningpoint, sier Bergan.
Den nye forretningsmodellen har en helt annen fleksibilitet enn slik selskapet var strukturert tidligere.
- Vi er nå rigget for å også selge digitale produkter, hvilket vil si at varekostnadene våre ikke løper per solgte produkt. Videre har vi også lagt til rette for B2B inntektsstrømmer gjennom ads og produktpkassering, i tillegg til abonnementsløsninger. Inntjeningsmodeller skal vi teste og optimalisere gjennom 2024, sier Bergan før hun legger til:
- Derfor henter vi nå kapital for å skalere den nye forretningsmodellen!
Selskapet gjennomfører i disse dager en emisjon med Folkeinvest som tilrettelegger der målet er å hente mellom 7 og 10 MNOK.
– Som team jobber vi ekstremt fokusert og har satt oss skyhøye mål for hva vi vil oppnå de neste årene. Planlagt vekst er fundert i faktiske tall på brukeranskaffelseskostnader, og det et finnes et tydelig hull i markedet vi har bygget for å dekke med vårt produkt. Med et styre med kompetanse på både spillmarkedet, B2C-plattformer, skalering og oppkjøp føler vi oss bedre rustet enn noen gang til å ta en posisjon som verdens største cosplaybrand, sier Bergan.
Kvinneandel
I dag er kvinneandelen 35 prosent blant 60.000 registrerte hos Folkeinvest – et viktig steg i riktig retning. Holt opplyser om at i år er hele 30 prosent av investeringene via Folkeinvest.no foretatt av kvinner eller foretak eid av kvinner.
Årsaken til at det er en bransje dominert av menn er ikke entydig, men det Holt vet, er at kvinner gjør minst like gode, om ikke bedre, risikovurderinger og forretningsavgjørelser.
– Dette lar seg spesielt gjelde for småskalainvesteringer under 50.000 kroner, sier Holt, og legger til at kvinner later til å være flinkere til å spre risiko ved å spre porteføljen på flere selskap.
– Vi ser også at de som investerer mindre beløp, ofte er mer nøye og ønsker å bidra med både kunnskap, nettverk og erfaring. Det er denne type investorer tidligfaseselskap ofte trenger sårt, sier hun.
Hos Cosgear er 2/5 i styret kvinner og 2/5 ansatte er kvinner. Dette kan henge sammen med representasjonen av kvinner blant deres aksjonærer som er høyere enn den gjennomsnittlige norske startupen.
- Vi er stolt av å ha såpass høy kvinneandel i både styre, blant ansatte og i aksjonærmassen, men vi ønsker selvfølgelig flere kvinner inn på eiersiden - og håper spesielt kvinneeide selskap og kvinner ønsker å investere i denne runden, avslutter Bergan.
Kom deg inn tidlig
– Har du råd til å investere i noe du tror på, kan det være en fordel å muligheten til å komme seg inn tidlig, sier Amalie Holt. Hun er kommunikasjonssjef i Folkeinvest.
Du som investor har da en gylden mulighet til å danne en god relasjon med menneskene bak firmaet og være med på å skape bedriften på veien.
– Ønsker du å være en del av fremtiden, må du engasjere deg – gjerne gjennom et selskap du mener har livets rett. Det er likevel viktig å presisere at du aldri skal investere mer enn du har råd til å tape, sier kommunikasjonssjefen.
KLAR FOR Å HJELPE: Amalie Holt, kommunikasjonssjef i Folkeinvest, sier hele apparatet i Folkeinvest står klar for å hjelpe unoterte selskap som trenger bistand til å hente kapital