Skip to content

"Etter 2,000 elever er det på tide å tenke større" - Nå gjør de emisjon

Ordene tilhører Ståle Svenning, daglig leder for teknologiselskapet Way AS, den eneste simulatorbaserte trafikkskolen i Norge. Selskapet har på kort tid kapret en stor andel av markedet for førerkort Klasse B i Trondheim og sikter nå mot vekst til resten av landet og Sverige.

Way gir i disse dager folket mulighet til å investere i selskapet gjennom folkeinvest.no. Mer info om kampanjen finner du her.

2-Bilde ASeriegründer Ståle Svenning er daglig leder for Way, Norges eneste simulatorbaserte trafikkskole

Hvert år tar 70 000 førerkort i Norge. Likevel har markedet, på over 2,5 milliarder årlig, vært mer eller mindre uendret de siste 20 årene. Utstyrt med lærebøker, brosjyrer, krittavler, og manuelle kjøretøy, går det normalt flere måneder før man kan vri om tenningen i egen bil. Underveis har gjerne bestillinger skjedd via telefon og betalinger via faktura, og man har fått kjenne på ventetiden hos både trafikkskoler, glattkjøringsbane og biltilsynet - en ventetid som har blitt enda lengre etter COVID-19. Dette er noen av problemene Way ønsker å gjøre noe med, gjennom å først og fremst gi elever og lærere tilgang på teknologi som for lengst har blitt standard i andre bransjer.

- Vi er sikre på at simulator er fremtiden. I stort sett alle bransjer som omhandler opplæring av det å styre en maskin, enten den står i ro eller beveger seg, så har simulering for lengst blitt en sentral del av opplæringsløpet, uttaler Ståle Svenning, daglig leder i Way AS. 

Bransjene Svenning refererer til er luftfart, kran, skip og operasjoner på oljeplattform. I samtlige av disse har andelen simulering som del av den totale opplæringen gått opp fra år til år. Simulatorer er også en viktig del av hverdagen til “smalere” yrkesgrupper, som stiller svært høye krav til kvalitet. Formel-1-sjåfører kan for eksempel sitte timesvis i simulatorer og terpe på detaljer.

Svenning er ikke alene om å mene at simulering er fremtiden. Både gründer Erik Haugane og profilerte investorer slik som Christian Rynning-Tønnesen, konsernsjef i Statkraft, deler tankesettet—og har derfor investert egne midler i Way.

- Det er nok vanskelig og i dag se for seg en fullskala simulator i for eksempel India. Der vil hardwaren være for dyr, sammenlignet med hva man kan ta betalt for en time. Men personer som skal lære seg å kjøre bil i India kan likevel få glede av akkurat den samme softwaren som brukes i Norge. Da ved bruk av for eksempel VR-briller, uttaler Svenning. 

 

3-Bilde BHos Way kan én lærer (assistert av kunstig intelligens) følge opp flere elever samtidig

Svenning er entusiastisk når han snakker om fremtidige muligheter internasjonalt, og hvordan et slikt system kan endre hvordan folk ser på trafikkopplæring gllobalt. Samtidig er han tydelig på at Way fortsatt har en stor jobb å gjøre i Norge og Skandinavia, markedene i verden med både den mest omfattende opplæringen og det høyeste prisnivået:

- Vi har allerede hatt gleden av å ta imot over 2,000 elever i våre lokaler i Nordre gate og Tiller i Trondheim. Det er vi veldig ydmyke over, men for oss er dette bare begynnelsen. Vi har neste år planer om videre vekst i Norge og også etablering i Sverige. Nå må vi videreutvikle tjenesten slik at den blir enda bedre, gir en mer effektiv opplæring, og ikke minst skaper en bedre opplevelse for våre elever, konstanterer Svenning. 

Sverige er et spennende marked for Way, da de her har liberalisert trafikkopplæringen ved å stille mindre krav til hvor opplæringen skal foregå, såfremt eleven har tilstrekkelig kompetanse til oppkjøring. Dette betyr at elever i Sverige kan ta en enda større andel av opplæringen i simulator enn man per i dag har mulighet til i Norge.

Selv om selskapet er mest synlig gjennom trafikkskolevirksomheten sin, er Way først og fremst et teknologiselskap. Per i dag bruker selskapet store ressurser på å utvikle virtuelle verdener, øvelser, et intelligent tilbakemeldingssystem, en elev-app og et tilhørende backoffice-system. Systemet og omfanget på det som utvikles er kommet såpass langt at de etter hvert har blitt verdensledende innen sitt felt. Målet er ganske enkelt, å kunne gi alle elever i Norge og verden for øvrig, en smak på hvordan trafikkopplæring kan være, eller som Svenning selv sier:

- Vi ønsker å gi tusenvis av elever og trafikklærere en opplevelse som ikke lengre henger igjen på 90-tallet. Med Way skal lærere ha en bedre arbeidsdag, og elever en bedre vei til lappen, sier Svenning. 

4-Bilde C Førsteamanuensis Odd Erik Gundersen er sentral i Ways satsning innen kunstig intelligens

Som et ledd i videre finansiering av selskapet lanserte Way nylig en kampanje på Folkeinvest som gir hvem som helst mulighet til bli medeier i det som forhåpentligvis blir enda et internasjonalt teknologi-eventyr med utspring fra Trondheim. De som velger å investere vil være i godt selskap, da investorlisten til Way også inkluderer kjente navn som blant Andre Sørensen (tidligere administrerende direktør i XXL Norge), Erik Harrell (tidligere konsernsjef i Kahoot), såvel som investeringsfondet til Sparebank1 SMN. 

- For vår del, er det å få med folket på eiersiden noe som har stor verdi. Vi selger en tjeneste de aller fleste får et møte med en eller annen gang i løpet av livet, så det å få med folket som ambassadører og medeiere er noe vi setter høyt. Det er en stor tillitserklæring som virkelig motiverer til videre arbeid.


 

Way revolusjonerer trafikkopplæringen med 2,000 elever. Kjøresimulator og kunstig intelligens gir bedre trening og tryggere sjåfører. i Disse dager henter de inn kapital gjennom Folkeinvest.

Invester nå