Skip to content

Denne gründerens 'helsesmell' ble opphavet til selskap med millionomsetning

Det er juli 1981, endelig sommerferie for alle skolebarn, og tid for bading, is, fritidsaktiviteter og avslapning. I verdens nordligste by står tre små søsken på merdkanten og mater den nyutsatte laksesmolten i havet. Det nærmeste de kommer is er de iskalde sommertemperaturene i nord og en frisk nordavind som gjør de små hendene kalde.

En av dem er 11 år gamle Håkon. Lite vet han at den laksen han mater, en dag skal føre han til Mitsubishis hovedkontor i Japan og gjøre han til medlem av den regjeringsoppnevnte verdikommisjonen i 1998.

- Vi måtte alle bidra for å få familiebedriften til å gå rundt. Til og med min lillebror på 6 år måtte hjelpe til med fôring av fisken - surret fast i merdkanten av faren vår for ikke å falle i havet.

Der andre jevnaldrende samlet seg på fritiden med fritidsaktiviteter, går mye av Håkons fritid til å, sammen med sine søsken, fôre laksen, lage fiskemat, losse frosne loddeblokker og røkte merdene. Arbeidsoppgaver tiltenkt voksne arbeidsmenn.

Vi møter Håkon Volden (53) på hans kontor og utsalgssted for Aarja Health i Alta. I dag er laksefileten av ypperste sort byttet ut med blant annet Superba Omega-3 kapsler, men kvaliteten er i følge han selv den samme:

- Upåklagelig!

- Men hvordan i alle dager havnet du her? Kosttilskudd?

- Vel, livet har en tendens til å gjøre som det selv vil. Etter en real «helsesmell» etter årevis med knallhard jobbing helt fra barns ben av, bestemte jeg meg for å skifte retning i livet. Jeg hadde aldri før lyttet til hva kroppen min forsøkte å fortelle meg, og jeg forsto ganske kjapt at uten en god helse hadde jeg ingenting, sier Håkon mens han forsiktig legger armene over bordflata foran oss, favner om en varm kopp med urtete, og utbryter: 

- No health - no wealth, er det visst noe som heter. Mye sannhet i det.

Skjermbilde 2022-10-24 kl. 11.44.24Foto: Elisabeth og Håkon, gründerene bak Aarja Health

Sammen med hans samboer, Elisabeth Strifeldt, dro de på en helsereise til India, Hellas og Spania, hvor de lærte om viktigheten av en helhetlig tilnærming til helse, der blant annet kosttilskudd var en viktig del av veien.

- Vi spiser mat for å få i oss viktige næringsstoffer til alle kroppens funksjoner, og hvis vi ikke får i oss nok kan dette føre til ulike helseutfordringer. Utfordringen med dagens mat mener jeg henger sammen med at næringsinnholdet ikke er det samme som før. Dette skyldes i hovedsak den industrielle matvareproduksjon, der det blant annet benyttes kunstgjødsel, plantevernsmidler og overdyrket jord med lite næring.

- Men du kunne jo bare kjøpt kosttilskudd i butikken?x

- Nettopp - der har du problemet vi satt for oss å løse. Tilskudd med billige ingredienser som sluttforbruker ikke vet hvordan er blitt produsert, og om det i det hele tatt har en virkning. I tillegg brukes ofte tilsetningsstoffer og E-stoffer, noe vi prøver å unngå så mye som mulig.

Les investeringstilbudet

Tilfeldigvis kom samboerparet over en moderne finsk fabrikk som allerede produserte kosttilskudd og bestemte seg for å kjøpe denne, for så å kunne utvikle og produsere sine egne produkter slik de mente kosttilskudd bør lages.

-I dag får vi nesten daglige tilbakemeldinger fra våre kunder hvordan våre produkter har gitt dem hverdagen tilbake. Det er rørende og overveldende, og en helt ny dimensjon vi ikke hadde sett for oss. Vi lagde i utgangspunktet vårt «drømmekosttilskudd» som vi ville ønsket å bruke selv, men vi får definitivt en ekstra motivasjon til å fortsette jobben når vi hører hvordan våre kunder får det bedre med våre produkter.

- Og hva er suksessformelen?

- Ved at vi eier egen fabrikk har vi mulighet til å bruke de beste ingrediensene på markedet uten å måtte bruke penger på dyre mellomledd. Dette gjør at vi kan selge våre premium kosttilskudd med ingredienser som faktisk virker til en «normal» pris til forbruker. Og slik vil vi beholde det. Vi ønsker å gi god helse til folket, ikke bare til de med en stor lommebok.

 

Selv fikk Håkon omsider helsen sin på rett kjør, etter alvorlige helseutfordringer. Han er klar på at han også fikk bruk for sitt «mindset» som var innprentet i han fra han var liten; Tanken om å aldri gi opp.

Utfordringene med å starte opp det som skulle bli selve grunnlaget for en stor bidragsyter for havbruksnæringen nasjonalt og internasjonalt, oppdrettsselskapet, lot ikke vente på seg.

- Vi har hatt tusenvis av problemer, men vi har løst alt.

Les investeringstilbudet

Håkon forteller om den kaldeste vinteren på 80 år, sykdom og fiskedød, avslag på søknader, økonomisk tap, løftebrudd fra politikere, trussel om straffetoll og en stadig kamp mot tungvinte byråkratiske systemer som ble en del av deres hverdag. Familiebedriften ga imidlertid aldri opp. Håkons far sine ord går ennå igjen som et mantra i bedriften: "Prøv. En. Gang. Til."

- Hva har disse tunge takene gjort med dere?

- Vi lærte om forpliktelser, der alle må bidra for å få det til. Vi favnet om viktigheten av samhold, lojalitet, å fokusere på løsninger, og å aldri gi opp. Hadde noen fortalt oss, mens vi bodde fem barn og to voksne sammen i én campingvogn, at vårt oppdrettsselskap mange år senere skulle omsette for flere hundretalls millioner og at vår mor skulle overlevere en laks på sølvfat til selveste paven, ville vi nok hatt problemer med å tro helt på det.

Å klare å holde familien samlet og stå sammen i tykt og tynt, gjorde at de «sto han av», som de sier i nord.

- Det har mildt sagt ikke vært enkelt å bygge opp en ny næring fra scratch. Flere andre familier i nord har forsøkt, men de fleste har opplevd konkurser og familiære utfordringer som den enorme arbeidsbelastningen over tid fører med seg.

En suksessrik familiebedrift ble sakte, men sikkert bygget opp, stein for stein, til tross for konklusjonen fra forskere og norsk fiskeriforvaltning om at det ikke skulle være mulig å drive oppdrett så langt nord.

- Og så bestemte du deg for å gjenta suksessen, men denne gangen innenfor kosttilskuddbransjen? 

- Ja, og det er jeg så takknemlig for å ha fått muligheten til. 

 

Aarja Health AS
Aarja Health® er et unikt og vertikalt integrert nordisk kosttilskuddskonsept - rigget for internasjonal vekst.
Godkjent for salg i de viktigste markedene i EU, Norden og USA.
72 mill. i omsetning siden oppstart høsten 2017.
Antall abonnenter har økt med 1449% fra januar 2023 til september 2023.

Henter kapital til å skalere internasjonalt

Nå skal selskapet skalere internasjonalt, og henter derfor kapital til vekstøvelsen som står foran dem.

- Alle investeringer i fabrikk og produktutvikling er allerede gjort, og det som gjenstår nå er kapital til salg og markedsføring. Vi har kommet frem til en unik salgsfremmende strategi i Norge som har fungert veldig bra og gitt oss en utrolig vekst. Nå lanserer vi i Sverige og deretter øvrige land, da trengs kapital!

Les investeringstilbudet