Anne Emilies strikkeapp har 125 000 brukere - nå henter selskapet kapital
Vi møter gründer bak Knitandknote, Anne Emilie Fosse, på brygga i Stavanger for å høre mer om selskapet hun har skapt sammen med sitt stadig voksende team. I dag har strikkeappen over 125 000 brukere fra mer enn 150 land. Nå henter selskapet kapital for å ta av den neste veksten.
- Anne Emilie, la oss starte med den spede begynnelse; hvorfor startet du Knitandnote?
- Det hele startet med et behov jeg selv hadde som lidenskapelig strikker. Jeg savnet et sted jeg kunne samle alt til strikkingen og holde oversikt over oppskrifter, garn og prosjekter. Etter litt research fant jeg ingen tjenester som dekket mine behov, og vi begynte å se på mulighetene for å skape det selv.
- Hva ønsker dere å oppnå med Knitandnote?
- Vi skal spre skaperglede, gi mestringsfølelse og skape et kreativt pusterom i hverdagen for mennesker over hele verden. Dette er drivkraften og visjonen bak selskapet, og grunnen til at jeg elsker jobben min. Vi ønsker virkelig å bety en forskjell, og ser et stort behov for nye tjenester spesielt for å nå neste generasjon.
- Flere forstår nok ikke hvor stort markedet for strikking og hekling er - kan du fortelle mer om størrelsene?
- Undersøkelser viser at det bare i USA er over 50 millioner som strikker. Med forsiktige estimater sier vi 100 millioner globalt, men antagelig er tallet større. Vi ser også en enorm interesse blant de yngre, som også henger sammen med at mange er mer opptatt av både bærekraft, slow fashion som livsstil og det å kunne uttrykke seg kreativt og unikt. Følelsen av å fortelle at du har lagd noe selv når du blir spurt hvor du har fått tak i en genser eller lue er bare utrolig deilig.
Anne Emilie tar seg en slurk av koppen med te hun har foran seg, før hun legger til:
- Interessen blant unge kan understrekes av tall på TikTok. Der er det over 30 milliarder avspillinger på de to mest populære emneknaggene om strikking, og tallet har mer enn doblet seg det siste året.
- Dere har 125 000 brukere - hvem er de?
- Brukerne våre er alt fra erfarne strikkenerder som vil få kontroll på alt 'stæsjet' sitt, til nybegynnere som vil bruke verktøyene eller opplæringsvideoene vi har tilgjengelig. Fra tilbakemeldinger gitt i appen, ser vi at vi har brukere som spenner fra folk som tar en strikkeapp i bruk for første gang, til de som går fra 2-3 andre apper til kun å bruke Knit&Note. Det er spesielt gøy å få tilbakemelding om at mange ikke skjønner hvordan de klarte seg uten appen.
Anne Emilie forteller om en undersøkelse de nylig gjennomførte blant deres brukere.
- Alle merker økte renter og priser om dagen, så vi ville finne ut mer om hvordan dette påvirker bruksvanene, og generelt bli bedre kjent med strikkevanene for å ta det med inn i alt fra produktutvikling til kommunikasjon. Resultatet viste at 90% strikker flere ganger i uken, og mange av disse strikker hver dag. De fleste strikker på grunn av skaperglede eller den stressreduserende effekten, og når vi spurte hva som påvirker strikketiden mest svarte over 80% tilgjengelig tid, og under 5% svarte økonomi. Snarere tvert imot er det 39% som forventer at de skal strikke mer fremover, og 60% som forventer å strikke like mye som nå.
- Og nå skal dere hente kapital for neste kapittel?
- Ja, det stemmer. Utvikling av nye tjenester i appen er hovedgrunnen til kapitalinnhentingen. I løpet av neste år skal vi lansere det som vil begynne å bringe inntekter - et abonnement som gir tilgang på strikke/hekle-oppskrifter fra mange flinke designere, samt garn tilgjengelig i appen. Når alt er oppe og går skal vi legge trykket på markedsføring og videre skalering.
- Hva blir deres nye investorer en del av?
- De blir en del av et selskap med globale ambisjoner som våger å tenke stort. Vi skiller oss ut fra mange typiske norske selskaper med at vi er B2C og internasjonale fra dag en. Mulighetene er enorme, og oppsiden hvis vi virkelig lykkes er tilsvarende. Vi håper flere ønsker å være med oss på reisen!