Skip to content

Vil erobre verden med norsk boksevann: – Stort potensial

Etter 25 år i USA returnerer kombinertlegenden Espen Andersen til Norge. Årsak: han skal få sukkerfritt vann fra Norge ut i verden. Først ut er USA.

I Kristiansand har norske PURENorway Water bokstavelig talt fått vann på mølla. Stadig flere får nemlig øynene opp for de 100 prosent resirkulerbare aluminiumsboksene med vann helt uten sukker og kalorier, og nylig bikket de én million solgte produkter.

Distribusjonsavtaler er på plass blant annet i Storbritannia, Frankrike og USA, og i sommer hentet de hjem tidligere kombinertlegende Espen Andersen.

Etter å ha jobbet en årrekke i hotellbransjen og med globale salg «over there», skal han nå sørge for at PURENorway Water inntar USA med storm.

– Jeg kom nettopp hjem fra en messe i USA, og det er ingen tvil om at vårt norske vann vekker interesse blant amerikanerne, sier Andersen.

At selskapet har utviklet en egen serie for barn, hvor en global lisensavtale med belgiske Smurfene gir et lekent preg på designet, skaper også mye oppmerksomhet både ute og hjemme.

– Vi ønsker å gi barn et sunt, smakfullt alternativ til sukkerholdig drikke. Dette får vi veldig mange positive tilbakemeldinger på, sier han.

Gjennom en emisjon på Folkeinvest ønsker de nå å øke aksjekapitalen. Det totale finansieringsmålet er på mellom 4,5 og 7,5 millioner kroner

– Vi står foran en spennende, internasjonal reise med stort potensial. Midlene vil bli brukt til å ekspandere internasjonalt, sier Andersen.

Dette er PURENorway Water
PURENorway Water (PNW) er norsk selskap med fokus på bærekraft.
Leverer høykvalitetsvann med og uten smak på aluminiumsbokser som både er resirkulerte óg resirkulerbare.
Ønsker å bidra til at barn og voksne får sunne drikkevaner.
Egen barneserie hvor Smurfene, som selskapet har global lisensavtale med, fronter produktene.
I tillegg til å bruke aluminium for å redusere plastavfall i havet, har selskapet et løfte om å donere 1 % av omsetningen til PURENorway Foundation (under etablering). Formålet er å rydde plast i hav og elver.
Betalende kunder. Over 1 million bokser er allerede produsert og solgt. På kunde- og partnerlisten står blant andre Meny, Asko, Gigaboks, Spar, Nærkjøp, NorEngros, Sport Outlet og flere restauranter med mer. Flere langsiktige avtaler er igangsatt.
Distribusjonsavtale på plass i Storbritannia, Frankrike, USA (regionalt), Taiwan og Sør-Korea, og prosesser i gang for Polen, UAE, Bahrain, Vietnam og Singapore.
Langsiktig produksjonsavtale med Arendals Bryggeri.
Solid team med CEO Espen Andersen i spissen. Andersen har jobbet 22 år USA. Han har erfaring fra hotellbransjen og med globale salg. Flyttet i 2022 tilbake til Norge for å lede PNW.

Enormt marked

Mange vil nok tenke at vann finnes i butikkhyllene fra før av, men så enkelt er det ikke, ifølge Andersen. Han viser til at det globale markedet for kjøpevann har hatt stabil og solid vekst de siste 20 årene.

– Veksten skyldes kort fortalt økt fokus på helse og at rent vann er en utfordring mange steder. Vann med smak og kullsyre uten sukker og kalorier er produktkategorien som har opplevd sterkest vekst, forklarer han.

Han peker videre på at det globale flaskevannsmarkedet forventes å nå 300 milliarder USD i 2022, og den tidligere skistjernen er overbevist om at PURENorway Water vil kunne ta en stor markedsandel i både inn- og utland. Derfor har han også selv gått inn på eiersiden i selskapet.

– PURENorway Water skiller seg ut på mange plan. Vi endrer industrien ved å produsere vann på en lystett aluminiumsboks som både er resirkulert og resirkulerbar, sier han.

– Målet er å vokse raskt og å utvikle selskapet til et meget profitabelt eksportselskap drevet av stor omsetning. Nå er det mulig å bli med fra starten – før strategiske eiere muligens kommer inn, legger Andersen til.

Miljøhensyn i fokus

I tillegg til at de selv bruker resirkulerbar emballasje, er selskapet også ellers opptatt av å ta grep hva gjelder bærekraft.

– Ved å bruke merket PURENorway Water ønsker vi å servere kvalitetsvann med sosiale verdier til det internasjonale markedet. Vi har derfor besluttet å donere 1 prosent av omsetningen til rydding av plast i hav og elver, sier Andersen.

Selskapet har, i samarbeid med morselskapet PURENorway International AS, dessuten fått ryddet 10 tonn med plast i Mumbai.

Alle kan investere

Det er verdipapirforetaket Folkeinvest som tilrettelegger for emisjonen. På deres hjemmeside kan investorer og andre interessenter til enhver tid følge aktuelle kampanjer fra PURENorway Water og andre selskaper som søker kapital.

EIK_1168

CMO Amalie Holt i Folkeinvest sier PURENorway Water sin kampanje snart vil åpne for investering.

– Er du interessert i å følge kampanjen, kan du allerede nå melde deg som interessent. Du vil da få tilsendt informasjon og bli oppdatert underveis. Du gis i tillegg muligheten til å forhåndstegne aksjer, sier Holt.