Skip to content

STAS har snart hentet 2 MNOK til sin abonnementstjeneste for barneklær

STAS er en smart tjeneste hvor småbarnsforeldre leier barneklær og utstyr, i stedet for å punge ut i dyre dommer for alt det lille barnet trenger. Emisjonsrunden via Folkeinvest kan gi startupen nok kapital til å sette fart på og skalere tjenesten.

– Med halvannen uke igjen har vi allerede nådd 70% av målet for emisjonen, og det er kjempebra. Selda Ekiz er en av medeierne i STAS, og vi ser virkelig verdien av at hun fronter tjenesten i sine kanaler. Responsen som Selda får på konseptet vårt, er et bevis på at det vil være et marked for utleie av babyklær, sier gründer og styreleder Hege Rivedal Ødegaard i STAS for barn.

Bra for poden, bra for kloden

Bare i Norge blir det født over 50.000 barn hvert år. Disse er «superforbrukere» fra dagen de blir født. Gjennom sine to første leveår vokser barna seg gjennom hele åtte klesstørrelser.

– «Cluet» er å gi klærne som allerede er produsert litt lenger levetid: Når et barn har vokst ut av en størrelse, er klærne ofte i god nok stand til brukes igjen av noen andre, forklarer Rivedal Ødegaard, før hun legger til: 

– Et annet poeng er at STAS kjøper inn myke og deilige klær fra kvalitetsmerker som MarMar Copenhagen og Joha til våre klespakker. De er slitesterke og kan gjenbrukes flere ganger, noe som gjør forretningsmodellen vår både miljømessig- og økonomisk bærekraftig.

 

Om Stas for barn
Teamet bak STAS for barn har utviklet en tjeneste som skal spare småbarnsforeldre for mye tid, unødvendige kostnader, og ikke minst miljøet ved å redusere forbruket. Selskapet er bygget på bærekraftige valg i hvert ledd – fra produsent og hjem til forbruker. STAS har samarbeidsavtaler med anerkjente leverandører som deler det samme verdisynet. Klespakkene fraktes på miljøvennlig vis og emballasjen er fullstendig nedbrytbar.

7 av 10 STAS-investorer er kvinner

Siste sjanse for å bli med på STAS-eventyret som investor i denne omgang er 8. februar. Selskapet har allerede fått med seg over 150 ulike investorer, og det unike er at en stor andel av de nye investorene er kvinner. Foreløpig er hele 70 prosent av de som har kjøpt aksjer via Folkeinvest er kvinner.

I følge daglig leder og medeier Amanda Røsstad-Larsen, appellerer konseptet til kvinner som et investeringsobjekt fordi eierskapet handler om mer enn at det er en spennende forretningsidé.

– Følelsen av å være medeier i et selskap du virkelig tror på, skaper engasjement. Det gir en «godfølelse». Småbarnsforeldre tenker nok mye på hvordan de kan gjøre kloden bittelitt bedre for den kommende generasjon, og da er STAS et naturlig sted å starte, sier Røsstad- Larsen.

selda_vognSelda Ekiz er en av medeierne i STAS, og gjorde nylig et intervju i KK
der hun fortalte om STAS for barn. 

Tydelige trender i markedet

STAS for barn har nesten bikket 2 MNOK i emisjonen som gjennomføres med Folkeinvest som tilrettelegger. Tegningsvinduet ble utvidet takket være pågående samtaler med flere interesserte investorer kan Røsstad-Larsen avsløre.

Selv om stadig flere menn som også har fått øynene opp for utleietjenesten for barneklær i det siste, er det foreløpig en overrepresentasjon av kvinner i den nye investorbasen. 

– Dette er ganske unikt. Vi ser at kvinner hevder seg mer og mer på arenaer som tradisjonelt har vært mannsdominert. Jeg tror mye av grunnen til at vi har lykkes med å engasjere så mange kvinnelige investorer til STAS er at terskelen for å bli med er litt lavere. Du trenger ikke kunne «finans-lingo», sier Rivedal Ødegaard, forteller gründeren, før hun avslutter:

Les mer og invester

– Felles for STAS-investorene er nok at de ser trendene nå, og hvilken vei samfunnet beveger seg når det gjelder gjenbruk, bærekraft og delingsøkonomi. Vi har funnet en måte å leve ut disse verdiene på for alle småbarnsforeldre.