Nå kan du kjøpe aksjer i et luksusmerke
Von Doren er noe så sjeldent som et norsk klokkemerke. De designer, utvikler og produserer armbåndsur. Både mekaniske og batteridrevne. Ved forhåndssalget av Von Dorens forrige modell, URÆD, ble det solgt klokker for én million kroner på 15 minutter. Etter 30 dager var modellen forhåndssolgt for 6,1 MNOK.
Nå skal selskapet hente inn midler for å skalere opp til internasjonal satsing og utvikling av nye modeller. Kapitalreisingen skjer gjennom Folkeinvest, en plattform der alle som ønsker kan investere i vekstselskaper.
- I Norge finnes det titusenvis av klokkeinteresserte, samlere og entusiaster. Når vi nå skal hente kapital ser vi det som en fantastisk mulighet til å invitere alle i det norske miljøet til å bli medeiere i Von Doren, forteller gründer og daglig leder Øyvind Von Doren Asbjørnsen.
Derfor hentes det inn mer kapital
Å produsere armbåndsur er dyrt. Veldig dyrt. I alle fall om man skal bruke anerkjente sveitsiske urverk og designe det hele fra bunnen av selv.
- Når vi designer nye modeller er vi opptatt av at Von Dorens DNA skal gjennomsyre produktet. Derfor designer vi alle delene utenom urverket selv, og renommerte norske designbedrifter gjør om mine idéer til tekniske tegninger. Jeg er tross alt egentlig filmregissør, ikke ingeniør. Og akkurat som når man regisserer en film, er man avhengig av å ha de beste aktørene med på laget. Det er derfor vi bruker sveitsiske urverk og tyske spesialister til å bygge klokkene, sier Von Doren Asbjørnsen.
Sunnmøringen Von Doren Asbjørnsen henter sin inspirasjon fra hjemlandet Norge. Alle klokkene henter designinspirasjon fra vår kultur, natur og historie. Den neste modellen er intet unntak.
- Denne gangen har vi laget en klokke jeg har ønsket å lage lenge. Kronografer, eller stoppeklokker, er uløselig knyttet til bilsport. Rolex’ model Daytona bærer navnet til den velkjente løpsbanen. Breitling har laget klokker for Bentley, Jaeger-LeCoultre for Aston Martin også videre. Men det er barnemat - ingen av disse bilene er vel garantert å registrere 5,3 på Richters skala?, spør Øyvind Von Doren Asbjørnsen og legger til:
- Noe mer enn det vil jeg ikke si nå.
Bilde: Daglig leder i selskapet, Øyvind Von Doren Asbjørnsen. Foto: Arne Beck.
Selskapet henter nå kapital til å skalere ytterligere. Folk flest er invitert inn til å tegne seg i kampanjen på folkeinvest.no.
I tillegg til produksjon av den nye modellen, skal kapitalen som hentes brukes til å skalere internasjonalt. Von Doren har solgt klokker til sluttkunder på alle kontinenter, og ønsker nå å bygge opp et internasjonalt distribusjonsnettverk.
- Norge har et godt renommé over store deler av verden. Fisken vår er verdens beste, vannet vårt er verdens reneste, og idrettsuttøverne våre er blant verdens fremste. Skandinavisk design er verdenskjent, og klokkene våre er allerede godt mottatt i de 30 landene vi har kunder. Det er et enormt potensiale der ute, sier han.