Sukker.no, den norske pioneren innen nettdating, henter kapital for ny satsning
Dating på nett står for et enormt marked, både nasjonalt og internasjonalt. Sukker.no var tidlig en av pionerene i det norske markedet og har over 15 år opparbeidet en stor brukermasse og en solid merkevare. Selskapet gjennomfører nå en emisjon for å sikre finansiering til nysatsningen som på sikt skal ta selskapet utenfor landegrensene.
Sukker.no ble etablert i Oslo i 2005 og har, ifølge selskapet, gjennom sitt konsept bidratt til at om lag 200.000 par har funnet kjærligheten med Sukker som utgangspunkt. Etter at pandemien så ut til å skrive sitt siste kapittel, ble det bestemt at selskapet skulle gjøre en nysatsning. Med dette fulgte endringer i aksjonærstrukturen og Veronika Kupka kom på plass som ny daglig leder. Sistnevnte er krystallklar på hva som skal til for å utvikle Sukker.no videre:
- Vi har forhåpentligvis lagt bak oss en periode med strenge restriksjoner knyttet til pandemien. Mange har sittet mye alene, og savnet etter sosiale aktiviteter har vært stort blant våre brukere ifølge spørreundersøkelser selskapet har gjort. Vi skal nå gjenoppta sosiale samlinger, i tillegg til å bli mer synlige igjen.
Med seg på vekst-laget, har selskapet fått med seg et styre med kompetanse innenfor både gründervirksomhet, forretningsutvikling, børsnoteringer, TV-produksjoner av datingprogrammer, samt kompetanse innenfor IT.
- Hvis vi skal lykkes er vi avhengig av et sterkt team med utfyllende kunnskap og erfaring. Derfor har vi blant annet nøye plukket ut et nytt styre. De skal legge strategien og følge selskapet inn i den neste epoken, sier Kupka.
Nå henter selskapet kapital i en emisjon der Warm Systems AS er priset til 49 MNOK. Målet er å hente mellom 2 og 5,5 MNOK via Folkeinvest.no.
- Vi har allerede en underliggende sunn drift med et årlig driftsresultat på 30%-50% av omsetning, sier Solveig Otnes, nyutnevnt styremedlem, før hun legger til:
- Kapitalen vi nå henter, muliggjør en økt satsning på markedsføring i tillegg til modernisering av løsningen. Dette vil legge til rette for flere typer inntektsstrømmer som annonsering og fordelsavtaler for brukerne. Og den overordnede ambisjonen er en visjon om å internasjonalisere konseptet, der vi allerede er på god vei gjennom å etablere kontakter med nøkkelpersoner i en slik satsing.
Skal ikke finne opp hjulet på nytt
Selskapet har de siste månedene jobbet iherdig med å få på plass fornyet kompetanse i selskapet, men også andre konsepter som Sukker.no slipper allerede denne høsten.
- Sukker.no har gjennom en årrekke utviklet et konsept som beviselig fungerer og vi ser ingen grunn til å endre for mye på det. Riktignok skal både nettside og app gjennom en facelift, men selve konseptet og gjennomføringen vil være gjenkjennbart for brukerne, sier Kupka, før Otnes, legger til:
- Vi mener det trengs en seriøs aktør på det internasjonale markedet som setter søkelys på kvalitet fremfor kvantitet. En fellesnevner for de fleste av oss, er at vi jakter kjærligheten. Hos Sukker.no ønsker vi å distansere oss fra den usunne "sveipekulturen" og se mennesket for noe mer enn kun et bilde.
Bilde: Solveig Otnes er hentet inn som nytt styremedlem.
På Sukker.no oppretter brukeren en detaljert relasjonsprofil som benyttes til å identifisere de beste matchene for langvarige, harmoniske forhold. Selskapet estimerer at det er lagt ned rundt 20.000 timer i utvikling av matching-systemet.
- Og dette er virkelig vår verdidriver i et marked med mange som forsøker seg på å tilby den neste «datingappen». Vi har etablert vitenskapsbaserte matching-algoritmer, en fundamentalt annerledes og innovativ måte å matche single på. Dette har resultert i flere titalls tusen barn og vellykkede parforhold, sier en Kupka engasjert, før hun, mens hun gestikulerer med armene, legger til:
- Våre undersøkelser viser at det er et stort behov for en aktør som oss, da de fleste vi spør, uavhengig av alder, opplever dagens tjenester som overfladiske og mer egnet for kortvarige flørter og sex, enn for langvarige forhold.
NRK melder om at vi har rekordmange single i landet. Ifølge NRKs kartlegging, er det omtrent 1,4 millioner single i Norge. Dette inkluderer fraskilte, aleneboende, enker, enkemenn og aleneforeldre.
- Det er åpenbart ikke bare-bare å finne den store kjærligheten, sier Kupka, før Otnes hiver seg på:
- Derfor ønsker vi å gjenoppta de sosiale aktivitetene som vi arrangerte pre-pandemi, og vi er faktisk i innspurten av planlegging av singelfest i Oslo 21. oktober. Konsepter á la dette vil komme på løpende bånd; alt for å gi nordmenn muligheten til å finne den ekte kjærligheten.
Først skal selskapet hente kapital, og Kupka og Otnes er samstemte i det de avslutter:
- Nå gir vi muligheten til alle å bli medeier i et vaskeekte og norskeid datingselskap som allerede har bevist gode resultater. Dette blir en spennende reise, og vi håper så mange som mulig vil bli med på laget.
Det er risiko forbundet med å investere i unoterte aksjer. Det er spesielt høy risiko forbundet med investeringer i unoterte aksjer i tidligfase og skaleringsbedrifter. Det er viktig at du som potensiell investor leser investeringstilbudet nøye og gjør deg din egen mening om hvilken risiko den eventuelle investeringen innebærer for deg. Du bør ikke investere mer enn du har råd til å tape.