Skip to content

Ny merkevare: Ekte mennesker, ekte historier

Ved å ta digitalisering på alvor har vi klart det mange sa vi ikke skulle klare: tilby verdipapirtjenester til folk flest. Vi hjelper bedrifter som søker penger, og folk som ønsker å investere i morgendagens næringsliv. Med over 21.000 investorer har vi hjulpet å hente omkring 280 MNOK til over 80 norske oppstart- og vekstselskap. Dette har gjort oss til den ledende aktøren for å hente beløp under 20 MNOK til oppstart-, skalering- og  hjørnesteinsbedrifter. 

Det er spådd at det er i 2021 og 2022 folkefinansiering tar Norge med storm. Det ønsker vi å være klare for med en helhetlig, brukervennlig og pen merkevare. 

Det har vært sårt og tungt å måtte "kill your Darlings." På et tidspunkt var vi til og med inne på tanken om å bare myke opp fargepaletten i vår gamle logo. 

 

Men en merkevare er mer enn en logo. En ny logo eller fargepalett er bare ett enkelt, taktisk element i hele merkevareopplevelsen. En merkevare er et selskaps evne til å fortelle sin historie basert på selskapets strategi. 

Vi tror merkevaren påvirker og gjenspeiler alt fra drift og salg, til intern selskapskultur. Det er det ultimate verktøyet som støtter flere områder av virksomheten - fra markedsføring til ledelse, til kundeoppfattelse og rekruttering. En fornyelse av en merkevare er en sjelden mulighet til å justere retning for ansatte, kunder og drift ytterligere.

Derfor måtte vi gå tilbake til start. Hvordan ville Folkeinvest sett ut - om vi laget merkevaren helt på nytt?

Kjernen av Folkeinvest er møtet mellom mennesker - mellom de som søker investering og de som vil investere. Et møte mellom de som skaper Norge, og de som vil være med på å skape fremtidens Norge. Når et investeringsforhold blir etablert, skapes det en historie. Vi ville at historiene skulle være kjernen i vår merkevare, noe om kunne vise frem våre viktige verdier: inkludering, ansvarlighet og innovasjon. 

Men hvem er de folka, da? De folka som skaper historiene? 

Norge er et land med store avstander, ikke bare i kilometer, men hvordan vi tenker. Vi er et globalt folk med ulike meninger og preferanser. Noen er født med ski på bena, andre har aldri brydd seg, noen sverger til fredagstaco og gullrekka, mens andre heller vil kjøre bil langs stripa. Norge er langt, men det er sjeldent langt mellom gløden og pågangsmotet. Over hele landet er det folk som ser på utfordringer og løser dem, noen gjør det på komplekse og intrikate måter, andre finner opp dingser som ostehøvelen – alt vi vet er at eventyrene trenger drivkraft – og den er vi her for å skaffe dem.

Folkeinvest tror på potensialet i det norske folk. 

Det var dette vi ville ha som fundament for vår merkevare, for vår visuelle profil: Ekte mennesker og ekte historier. 

Så, dette ble resultatet....

folkeinvest-logo

Når vi hadde kommet så langt, startet den store jobben med å jobbe på våre digitale flater. Vi har brukt hele sommeren på å oppdatere våre nettsider. FI_IG-post_nettside_ubakgrunn_høyVi er overbevist om at flere med fordel kunne vært klar over hvilke muligheter Folkeinvest representerer. Sammen kan vi bidra til å skape den fremtiden vi ønsker oss. Vi gleder oss til vårt fortsatte bidrag til folkeopplysningen, og at folket kan investere i ideer og bedrifter de har tro på. 

FI_mobilview_nettisen_2stk (1)

Farvel, gammel merkevare. Du har fulgt oss trygt gjennom tykt og tynt. Vi kommer til å savne deg, men gleder oss til å se hvilke nye muligheter vår nye merkevare vil gi oss. 

Shoutout til vår strategiske partner, Skalar, for å følge oss med stødig hånd gjennom prosessen.

Vi er glad for å fornye merkevaren vår og er opptatt av å bygge en bedre plattform for alle. For å følge med på videre oppdateringer, følg oss på LinkedIn, Facebook og Instagram.