Skip to content

Norsk cosplaystartup snur forretningsmodellen på hodet og henter 7 millioner til app-satsing

Når kostymestartupen Cosgear i 2019 lanserte sin første  elektriske hale, gikk det gjetord om den nye startupen i det norske gründermiljøet. Etter også å ha lansert ører til bruk i cosplay og solgt produkter for 10 millioner kroner til over 40 land, fant gründerne ut at de måtte endre retning. Nå henter de minst 7 millioner til å bygge verdens største community for cosplay.

- Vi stilte oss spørsmålet: hva skal til for at Cosgear skal bli et milliardselskap? Vi fant fort ut at svaret ikke var i kun haler og ører til cosplayere, sier produktsjef Vetle Slagsvold Øien.

Cosplay er en hobby og en subkultur som innebærer å kle seg ut som en karakter eller en figur fra en tegneserie, TV-serie, film eller dataspill. Cosgear har så langt utviklet og solgt bevegelige ører og haler som skal brukes i slike kostymer. De anvender teknologi til å bevege seg basert på lyd og brukerens bevegelser.

- Makroøkonomien har vært tøff for selskaper som selger fysiske produkter på nett de siste årene. Økte markedsføringskostnader, leverandørpriser og komponentpriser har ethvert fått hardware-selskap til å vurdere sin egen strategi, sier Øien, før han legger til:

- Når vi hadde en rå app-idé ventende i baklomma, fant vi ut at vi måtte satse. Det var et tøft valg å ta, men i september snudde vi selskapet på hodet. Alle fikk nye roller, vi rekrutterte en software-utvikler og har sagt farvel til to ingeniører. På et par måneder hadde vi en første versjon av cosplayappen ute i markedet.

DSC00654-3

BILDE: Vetle Øien, produktsjef i Cosgear AS

Overveldende feedback

Appen heter Cosplay Planner, og er i dag et produktivitetsverktøy for cosplayere. Cosplayere kan planlegge og holde styr på sine bilder, oppgaver og kostnader. På kort tid har brukertallet vokst til 13 000, hvor de fleste kommer fra USA. Dette fra et marked med 130 millioner cosplayere.

- Feedbacken fra brukerne har vært utrolig oppløftende. 90% sier de ville blitt skuffet om appen ikke eksisterte lenger, og mange sier at det er første gang de er ordentlig organiserte med cosplayene sine. Vi selger fortsatt ører og haler for rundt 100 000 kroner i måneden, men nesten all vår fokus er nå på appen.

EIK_1216

BILDE: Vilde Bergan, daglig leder i Cosgear AS, med den motoriserte halen og ørene selskapet har produsert

Selskapet finansieres i disse dager

Nå henter selskapet finansiering til å vokse appen. Kapitalinnhentingsrunden tilrettelegges av verdipapirforetaket Folkeinvest. Så langt har Cosgear AS hentet 7 millioner kroner.

- Det er utrolig gøy å se at Norges befolkning - alt fra mindre til større investorer - har tro på cosplay og vår visjon, og vi håper enda flere vil være med oss på reisen. Vi skal bygge verdens største community for cosplayere, og håper å bidra til at cosplayere verden rundt finner livslange venner, trygghet og utløp for sin kreativitet.

Siste mulighet for å investere i kostymestartupen er onsdag 23. august kl.18:00. På folkeinvest.no kan du lese hele selskapets investeringstilbud og investere.