Michael Persson er tilsatt som UX-designer hos Folkeinvest
Michael Persson kommer opprinnelig fra Sverige, der han tok en bachelorgrad i Digital medieproduksjon og en master i menneske-datainteraksjon ved Umeå Universitet. Etter utdannelsen forsket Michael i Finland via EU-prosjektet CHESS. Der gjennomførte og publiserte og presenterte han forskning internasjonalt. Parallelt jobbet han med UX og branding i flere ulike universitetsprosjekter.
Når kjæresten til Michael fikk tilbud om ny jobb ved NTNU etter endt studie, ble Michael med til Trondheim, der han umiddelbart begynte å søke etter «unicorn»-jobben. Etter en periode som konsulent via sitt enkeltmannsforetak drev han med alt fra UX og merkevareutvikling til animasjon og barnebokillustrasjoner. Han fant til slutt Folkeinvest gjennom Centric, og som de sier: resten er historie.
Michael har endelig fått lov til å ta fatt på en ny jobb med nye utfordringer.
- Folkeinvest gjennomgår for tiden en stor digital fornyelse, og jeg har virkelig fått mulighet til å sette mine spor i produktet, sier Michael, før han lattermidlt legger til:
- Jeg er så glad for å kunne ta fatt på nye utfordringer gjennom en bransje jeg ikke er spesielt godt kjent med fra før, med problemstillinger jeg heller ikke har mye erfaring med. Det blir utvilsomt en spennende oppoverbakke.
Det er ikke bare UX han driver med; som den eneste inhouse-designeren hos Folkeinvest er hverdagen full av muligheter til å bidra med innspill og grafisk arbeid for alle avdelinger på tvers i bedriften.
-Min rolle som 'altmuligmann' når ting skal se visuelt flott ut synes jeg er skikkelig givende, utbryter Michael.
Den enorme friheten til å ta eierskap over sitt eget arbeid var avgjørende for Michaels valg om å takke ja til en jobb hos Folkeinvest.
- Det er opp til meg å avgjøre hvordan min tid blir brukt best sier Michael. Hvis jeg synes det gir mening å utforske nye designprosesser, verktøy, eller bare begynne å jobbe på et illustrasjonsbibliotek, så kan jeg gjøre det. At bedriften stoler på meg nok til at jeg selv kan finne ut hvordan jeg kan gi maksimal verdi er noe som virkelig er avgjørende for meg og min profesjonelle og faglige utvikling, legger han til.
Angående hvordan faget passer inn i bedriften har Michael følgende å si:
- Å gi muligheter til folk flest er veldig nær definisjonen av hva en UX-designer driver med, og akkurat det er det som er kjernevirksomheten i Folkeinvest; å gi alle muligheten. Så jeg mener vi har utgangspunktet for å bli veldig gode venner, sier Michael med et glimt i øyet.
Det finnes mye forbedringspotensial for en ung bedrift som Folkeinvest, og Michael gleder seg til å vokse med den:
- I disse dager jobber vi med å oppdatere våre utstederkunders verktøy. Vi kaller det veilederen. Når den er lansert, finnes det mye mer å ta tak i. Brukerevaluering av den nye veilederen samt integrering av Folkeinvest sitt nyoppkjøpte selskap, Caplist, sine tjenester er bare noen av de fantastisk spennende oppgavene jeg gleder meg til å hive meg inn i, sier Michael stolt.
Marius, Interim CPO i Folkeinvest, er full av godord om nyansettelsen:
- Michael er tilsatt i stillingen som UX- designer. Michael er smart, kreativ og har et øye for detalj og ikke minst gode digitale løsninger, noe som er svært viktig for at vi som et digitalt verdipapirforetak skal utvikle oss å kunne gi kundene våre det beste og mest effektive digitale verktøyet når de skal hente kapital. Vi føler oss heldige som har fått med oss Michael på laget.