Gründer ønsker å hjelpe mennesker med å skape genuine bånd med sin Vennskapsapp
WHO peker på ensomhet og inaktivitet som en av vår tids største og raskest voksende helseutfordringer. Så mye som en tredel av verdens voksne befolkning ønsker flere venner - ensomme eller ei.
På backpacking-tur til Filippinene i 2016 befant Jesper Algaard (40) seg alene på en strand og ønsket seg noen å surfe med, da tanken slo ham; Når det finnes apper og nettsider for alt, hvorfor finnes det ikke et enkelt verktøy for å finne andre i nærheten med samme interesser som en selv? Og det ble starten på appen Venn.
Gründeren av Norges raskest voksende vennskapsapp setter seg ned i den grå sofaen, med en kaffekopp i hånden. Leiligheten er ryddig. Den er enkel og minimalistisk - ganske praktisk innredet egentlig.
- Jeg er ikke veldig opptatt av hverken mote eller interiør. Men jeg har et bra bilde- og lydsystem her. Xboxen får kjørt seg hjemme hos meg, sier Algaard lattermildt og legger til:
- Det er en effektiv måte for meg å koble av på.
Selv om han mener Xboxen får kjørt seg er det ikke mange timene Bergen-gründeren bruker i egen leilighet. Han åpner alarmen på telefonen, den står på 06.30.
- Det var tidlig!
- Ja, jeg prøver å komme meg opp da. Jeg tilstreber også å meditere på morgenkvisten, før jeg drar på trening og så på kontoret.
- Du får tid til imponerende mye før jobb.
- Ja, jo, jeg gjør jo det. Men senere på dagen er det ikke så mye. Jeg jobber nok rundt 60 timer i uken. Så da går jeg bort på VIS på Marineholmen, der leier jeg kontor. På fritiden er jeg sammen med venner eller går tur med en hund, hvis jeg får låne en. Ellers liker jeg å eksperimentere litt på kjøkkenet, jeg prøver å bli en bedre kokk. Det er stort sett lørdagen jeg tar fri, og back to business på søndag igjen.
- Ikke mye fri med andre ord?
- Som med de fleste startup-selskaper er ressurser en knapphet. Vi må få mest mulig ut av de ressursene vi disponerer. Det blir fort lange dager. Etter hvert som selskapet vokser, og kapital blir mer tilgjengelig, blir det enklere å realisere planene våre. Så langt har vi investert betydelig i å utvikle et fundament vi kan bygge videre på. Nå er planen å vokse gjennom 2023 og posisjonere selskapet for en Series A finansiering i 2024. Den kommende emisjonen på Folkeinvest vil gi oss mange muligheter!
- Hva da for eksempel?
- Vi har en lang liste av funksjoner om skal rulles ut, som vi vet brukerne våre ønsker. De vil øke Venn sitt nedslagsfelt markant! Vi ser spesielt frem til å få allokert ressurser til marked. Veksten vår så langt har vært organisk, det blir spennende å se hva vi kan få ut av et faktisk markedsbudsjett.
- Hvem er “vi”?
- Vi er tre gründere. Jeg er daglig leder, Jonas Boström er designeren vår, og Theodor Skippervold, tidligere sjefsutvikler i Vipps, er CTO-en vår. I tillegg til våre flinke utviklere selvsagt.
- Kan du fortelle litt mer om Venn?
- Venn er en app som ble utviklet for å gjøre det enklere å komme i kontakt med nye venner og aktivitetstilbud. Formålet med appen er å legge til rette for økt sosialisering og aktivisering av mennesker. Det er mange som er mindre sosiale enn de ønsker å være. Det kan være folk som har mange venner, men mangler noen å gjøre den ene aktiviteten med. Folk som tilbringer tid med kjæresten sine venner og ønsker sine egne, eller at folk vokser fra gamle venner og dermed søker nye venner, som dekker nye behov.
Algaard snakker raskt, det er vanskelig å få ned alle ordene på papiret. Det er ingen tvil om at han brenner for emnet. Kanskje ikke så rart, når appen har vært personlig god å ha for han selv.
- Mitt eget sosiale nettverk har endret seg mye de siste 15-20 årene. For eksempel har flere av mine nærmeste venner etablert familie, og våre sosiale behov har derfor naturlig utviklet seg i ulike retninger. Da begynte jeg å søke etter nye venner som dekket mine behov. Ikke fordi jeg ikke fortsatt hadde mine gamle venner, men fordi jeg hadde andre behov enn dem, og søkte noen som kunne fylle de behovene også.
- Ja, man har jo ulike venner til ulike behov!
- Ja, ikke sant! Forskning viser også at man har behov for nye vennskap og relasjoner hele livet. Å kunne gjøre det digitalt og tilgjengeliggjøre en mer eller mindre utømmelig kilde av nye venner er slik jeg ser det en av de mest lavthengende fruktene for å gjøre samfunnet mer sosialt og ha mindre utenforskap.
Det henger et bilde ved siden av sofaen, av Algaard og en av hans beste kompiser foran en Ford Mustang. Bildet er fra Route 66, fra den gang Algaard og kompisen delte fem uker - 11.000 kilometer - sammen på veien i USA.
- De beste minnene i livet er ofte de vi deler med andre. Jeg selv deler så utrolig mange gode minner med mine nærmeste venner. Jeg ønsker at alle skal oppleve tilsvarende. Det er jo derfor vi gjør dette!
Algaard forteller om hvordan vi under oppveksten har tilgang på utallige naturlige møteplasser. Vi blir satt i klasser og i grupper, deltar i fritidsaktiviteter, og vi løper gjerne bort til naboen for å leke. Etter hvert som vi blir eldre, forsvinner flere av disse møteplassene.
- Vi, mennesker, ønsker å være mer sosiale, men vår moderne samfunnsstruktur gjør dette vanskeligere. Den stadig økende digitaliseringen av samfunnet fjerner også mange møteplasser og arenaer for å treffe nye mennesker. Det finnes så mange venner der ute for alle, utfordringen er bare at det kan være vanskelig å finne dem.
- Og det løser dere med Venn?
- Ja, vi ønsker en plattform hvor alle disse menneskene kan møtes og hvor alle vil bli kjent. Venn-motoren, som vi liker å kalle den, blir smartere for hver dag som går. Så vi lærer mer om hvilke typer mennesker som blir venner og hvorfor de blir venner.
- Hvordan blir den smartere?
- Vi får mer data for hver ny bruker og hver gang et vennskap kobles. Vi har diskutert mye med forskere innen psykologi som mener vi kan komme med et solid bidrag til forskningen som allerede finnes. Venn har allerede blitt studert kvalitativt i en Mastergradsoppgave ved NHH, som tok for seg hvordan vennskap dannes og faktorer som må ligge til rette for vellykkede og varige vennskapsforbindelser.
- Hvem er det som bruker Venn?
- Venn har 40 000 brukere i dag, hvor 60 prosent er oppgitt som enslige og 40 prosent i forhold. Fellesnevneren er at alle ønsker seg flere venner å finne på noe sammen med. Vi ønsker å bidra til et samfunn hvor det er innafor å si at “jeg er en helt normal person med et fint liv, men vil gjerne ha enda flere gode venner.” Noen av brukene våre innrømmer at de går litt utenfor komfortsonen ved å lage en profil, men tenker «what the heck - la oss gi dette et forsøk!» Det er jo et nytt konsept for nordmenn flest, men vi merker tydelige holdningsendringer og begynnende markedsaksept. Vi tror digital vennskapskobling befinner seg der online dating var på begynnelsen av 2000-tallet. Når den demningen brister vil Venn bli den vanligste og mest naturlige måten å komme i kontakt med nye bekjentskaper på.
- Har du tall på hvor mange vennskap som er bygget gjennom Venn?
- Cirka 18 000 nye vennskap er koblet så langt. Etter lansering i fjor peker alle tallene oppover. Ikke bare antall brukere, men også hvor aktive de er og hva de gjør etter de har møtt eller fått en venn.
- Det er mange vennskap! Men over til noe helt annet: Hva er det beste rådet du har fått?
- Oi! Jeg har fått veldig mange gode råd av mange reflekterte folk. Jeg holdt nesten på å si YOLO, fordi tiden er en råvare vi har, som er begrenset. Bruk tiden godt, livet går fort!
- Du skal ikke kimse av YOLO! Hvem har gitt deg flest gode råd gjennom livet, da?
- Jeg er yngst av en brødreflokk på fem, så det må vel være dem. Og foreldrene mine selvsagt.
- Noe du ønsker å avslutte med?
- Vi må slutte å plassere de ensomme i en egen bås. Det er en følelse vi alle opplever, som er en del av være et normalt og veltilpasset menneske, og det bør være helt akseptert å si høyt at man har plass til flere venner i livet sitt. Det handler om et ønske om å skape flere genuine bånd og opplevelser. Ikke vente på tilfeldigheter og at ting skal skje av seg selv, men ta styringen over våre liv og bruke den tiden vi har så godt som mulig.
Friendr AS, selskapet bak appen Venn åpner snart for investering gjennom en emisjon på folkeinvest.no. Om du ønsker mer informasjon, kan du følge kampanjen her.