Skip to content

Folkeinvest har allerede slått fjorårets resultater

Med over 110 MNOK tilrettelagt for norske oppstart- og vekstselskap, har Folkeinvest allerede passert resultatene fra fjoråret, da de hentet 94 MNOK.

Folkeinvest er et verdipapirforetak som gjennom å ta digitalisering på alvor tilbyr verdipapirtjenester til folk flest, med folkelige priser. Selskapet bistår bedrifter som søker kapital, og folk flest som ønsker å investere i morgendagens næringsliv. Med 18.500 investorer i folket har selskapet tilført omkring 200MNOK til norske oppstart- og vekstselskap siste året. Med dette er foretaket å anse som en ledende aktør for tilførsel av egenkapital til bedrifter med kapitalbehov under 20MNOK. 

- Det er et velkjent problem at selskap som søker beløp under 20 MNOK ikke får bistand fra det tradisjonelle kapitalmarkedet. Investering i selskap vært forbeholdt de spesielt kapitalsterke. På samme tid har tilgang på kapital tradisjonelt vært forbeholdt de selskap med det riktige nettverket. Gjennom bruk av teknologi har vi forenklet prosessen med å hente kapital, og muliggjort lavere investeringsbeløp som igjen muliggjør å fordele kapitalen ut over flere selskap for redusert risiko. Folkeinvest demokratiserer verdiskaping, sier Øyvind Fries, daglig leder i Folkeinvest.

Flere kvinner på banen

Tallene for kvinner i næringslivet – både som gründere, toppledere og investorer er skremmende lave. Kun 25 prosent av norske gründerbedrifter startes av kvinner. Vi jobber for å gjøre finans mer forståelig for kvinner, slik at flere våger å starte og investere i ny virksomhet. 

- Kvinneandelen av våre investorer ligger nokså stabilt på omkring 20 %, som selvfølgelig syns burde vært høyere, men vi ser at flere og flere kvinnelige investorer finner veien til oss, noe som er gledelig. Folkeinvest søker å representerer bredden i befolkningen; kvinner og menn, eldre og unge, kapitalsterke og mindre kapitalsterke, ulike etnisiteter og hårfarger. Vi jobber hele tiden etter å lykkes med å oppnå en bred involvering og engasjement i befolkningen for næringsutviklingsarbeidet i Norge. Dette er vi på god vei mot, konstaterer Amalie Holt, kommunikasjonssjef i Folkeinvest.

Til tross for at selskapet har kommet langt, gir de seg ikke helt enda. De mener det er tydelige muligheter for å engasjere flere i det norske folk til å skape verdier for samfunnet.

- Vi er overbevist om at flere med fordel kunne vært klar over hvilke muligheter Folkeinvest representerer. Alle må bli muligheten bevisst, for å aktivt ha mulighetene kun de spesielt kapitalsterke tidligere hadde for seg selv. Sammen kan vi bidra til å skape den fremtiden vi ønsker oss. Vi gleder oss til vårt fortsatte bidrag til folkeopplysningen, og derigjennom at folket kan investere i ideer og bedrifter de har tro på, sier Holt.