Finsk vekstselskap i milliardmarked henter kapital
Analfabetisme skulle ikke vært et problem i 2023, men likevel er fenomenet en enorm utfordring i store deler av verden. Grapho Group har utviklet en skalerbar og effektiv løsning på problemet og inviterer nå nye investorer med på reisen.
Med 1,2 milliarder analfabeter globalt, er analfabetisme en utfordring som koster verdenssamfunnet over 13 billioner kroner i året. Det er nesten like mye som hele Oljefondets markedsverdi – hvert eneste år!
I tillegg er det mer enn 700 millioner mennesker i verden som lider av en eller annen form for dysleksi. Når Grapho Group har utviklet en løsning som beviselig har en transformativ innvirkning på barns leseferdigheter, vil de potensielt kunne hjelpe nærmere to milliarder mennesker.
Verdipapirforetaket Folkeinvest har i flere år fungert som bindeledd mellom norske vekstselskaper og private investorer, men aldri har en utenlandsk aktør fått muligheten til å hente kapital gjennom plattformen deres.
Før nå.
– Når det finske selskapet tok kontakt tidligere i år, fant vi fort ut at vi hadde felles verdier som gjorde at et samarbeid virket formålstjenlig for begge parter, sier Øyvind Fries, CEO i Folkeinvest.
Nå ønsker Grapho Group å hente 25 til 37,5 millioner kroner gjennom en nyemisjon hos Folkeinvest.
FOTO: Øyvind Fries, CEO i Folkeinvest, er fornøyd med å tilrettelegge for første internasjonale emisjon
– Enorm innvirkning på millioner av liv
SuperCharger Ventures, et ledende EdTech-økosystem basert i London, Singapore og Malta, er blant Grapho Groups største investorer. Hvert eneste år vurderer selskapet investering i over 1000 bedrifter. Søknaden fra GraphoGame skilte seg umiddelbart ut.
– Jeg vil nesten si at GraphoGame utløste et slags «Golden Buzzer»-øyeblikk på kontoret. Vi velger hvilke selskaper vi vil jobbe med basert på fire kriterier: produkt, marked, gründerteam og tilfang. GraphoGame leverte med glans på alle punktene, sier Tamas Haiman, medgründer i SuperCharger Ventures.
Han er spesielt imponert over hvor stor fremgang og innvirkning GraphoGame har hatt på kort tid og med begrensede midler og gleder seg nå til å se hva selskapet kan få til med nødvendige ressurser for å skalere globalt.
– Jeg tror oppriktig at det å hjelpe en milliard mennesker ikke er umulig å oppnå. Det er nesten ikke mulig å overdrive innvirkningen dette kan ha for samfunnet og for livene til enkeltindivider rundt i hele verden. Produktet vil nesten garantert ha en enorm innvirkning på millioner av liv, sier han.
Morsom og interaktiv læring
GraphoGame er et spill som tar barn med til virtuelle verdener der de drar ut på spennende oppdrag, løser puslespill og takler utfordringer som utvikler deres fonetiske forståelse og leseferdigheter. Ved hjelp av appen kan man tilegne seg leseferdigheter ved å assosiere bokstaver med bokstavlyder.
- Spillbasert læring tar pedagogisk innhold og vever det sømløst inn i fengslende spillopplevelser. Men dette er ikke bare enda et pedagogisk dataspill. GraphoGame tar det hele et skritt videre ved å tilpasse læringsopplevelsen til hvert barns behov, sier Vesa Perälä, styreleder og gründer bak Grapho Group.
Ved hjelp av tilpassede læringsalgoritmer vurderer spillet elevens fremgang og tilpasser vanskelighetsnivået og innholdet deretter. Denne tilpassede tilnærmingen sikrer at hvert barn kan lære i sitt eget tempo, bygge selvtillit og motta målrettet støtte når det er nødvendig.
FOTO: Jesper Ryynänen, gründer og COO i Grapho Group, under tildelingen av UNESCO-pris
«Like effektivt som 1:1-opplæring» og tildeles UNESCO-pris
GraphoGame hjelper lærere med å overvinne typiske utfordringer som hindrer læring og legger samtidig til rette for et mer inkluderende undervisningsmiljø.
Spillet har en betydelig evne til å forbedre leseferdighetene hos barn og forandrer måten leseferdigheter tilegnes og utvikles. Appen er forsket på og godkjent av forskere fra prestisjetunge universiteter verden over, inkludert University of Cambridge, Yale, Universitetet i Stavanger, AIX-Marseille og Beijing Normal, og alle immaterielle rettigheter for GraphoGame eies av Grapho Group.
- University of Cambridge konkluderte med at det å lære seg leseferdigheter ved bruk av GraphoGame er «like effektivt som 1:1-opplæring med lærer i klasserommet». Men i motsetning til tradisjonell 1:1-undervisning, er GraphoGame en svært skalerbar løsning med potensial til å bekjempe analfabetisme globalt, sier Jesper Ryynänen, gründer og COO i Grapho Group.
Over 300 fagfellevurderte akademiske publikasjoner og 20 doktorgrader har blitt dedikert til å studere GraphoGame. Det gir en omfattende dokumentasjon og validering av effektiviteten som leseferdighetsspill.
Nylig mottok også selskapet UNESCO King Sejong Leseferdigshetspris for 2023, og Ryynänen er klar på at dette er en milepæl for selskapet:
- Anafalbetisme er et globalt problem som koster samfunnet over én billion dollar i året. Vi er ydmyke over å motta denne prisen og mener den gir oss anerkjennelse for det vi har fått til så langt.
Alle kan investere
Den kommende emisjonen tilrettelegges av Folkeinvest.
Gjennom Folkeinvest kan investorer og andre interessenter følge og investere i aktuelle emisjoner fra Grapho Group og andre selskaper som søker kapital.
Selskapets visjon er å bli den globale markedslederen i kampen mot analfabetisme og deres kommersielle mål inkluderer å nå 200 millioner nedlastinger innen utgangen av 2026, med en omsetning på 459 millioner kroner.
Amalie Holt hos Folkeinvest gleder seg til å se hvilken investeringsinteresse GraphoGame vil tiltrekke seg:
– Vi tror caset vil være relevant for alt fra profesjonelle investormiljøer til mannen og kvinnen i gata, sier hun.