Skip to content

Den norske tech start-upen som droppet Norge og dro rett til USA

I sommer lanserte ADD + SPACE appen sin i New York, og fikk på kort tid over 3 000 nedlastninger. Nå er målet er å bygge verdens største lager, uten å eie noe lager!

ADD + SPACE har utviklet en app som knytter global overskuddsplass sammen med mennesker som har behov for lagringsplass. Self-storage markedet, eller «minilager» som det er bedre kjent som i Norge, er i sterk vekst globalt, noe som henger sammen med at stadig flere mennesker bor i by, og leilighetene som bygges blir stadig mindre.

I forbindelse med at ADD + SPACE nå forbereder seg på en ny emisjon, denne gangen gjennom Folkeinvest, møter vi daglig leder i Norge, Fredrik Engh, over en kaffe for å lære mer om hva som får en norsk start-up til å satse i USA. 
 
Fredrik, forklar konseptet med tre ord. 

- Add space, make money, save time! 
 
- Hehe. Altså, det har vært vårt mantra siden vi startet opp for to år siden. For å forklare det enda enklere; vi pleier å si at vi er som Airbnb for storage. Men jeg kunne like godt dratt en parallell til Uber. Det vi egentlig gjør er å bygge verdens største lager, uten å eie noe lager, på samme måte som Uber er blitt verdens største taxiselskap, uten å eie en eneste bil.  

Les investeringstilbudet

Fredrik Engh og Philip Berthelsen i New York

Forklar?

- Med vår app kan man på den ene siden få lagret tingene sine med noen tastetrykk, på den andre siden kan privatpersoner få en passiv månedlig inntekt gjennom utleie av sin overskuddsplass, eksempelvis loft, kjeller, garasje eller bod. I tillegg utnytter vi ledig kapasitet hos bedrifter og eksisterende aktører innen self-storage. 

Hvordan kom idéen?

- Vi så et globalt marked som omsetter for mer enn 60 milliarder dollar årlig, men som fortsatt blir drevet av store aktører som i liten grad har tilpasset seg det samfunnet vi lever i dag, hvor eksempelvis delingsøkonomi og miljø er to viktige faktorer. Vi tenkte at dette kan man gjøre fundamentalt annerledes. Være disruptiv, nyskapende og fremoverlent, og ta en posisjon i et marked som kommer til å eksplodere de neste 30 årene. 
 
- Det var særlig tre faktorer som motiverte oss: mangel på innovasjon, lite miljøfokus og høy grad av kapitalbinding. Minilager er en sterk voksende trend globalt, men veksten skjer fortsatt primært gjennom at eiendom bygges om til minilager. Det er følgelig svært kapitalkrevende og lite skalerbart i et globalt perspektiv. Her har vi en helt annen tilnærming gjennom at vi utnytter allerede eksisterende, global overskuddsplass. Vi bruker ikke en krone på lager, vi kobler bare sammen tilbud og etterspørsel, samtidig som vi løser henting og levering for kunden gjennom en innovativ distribusjonspool koblet til appen. 

Kan du si litt mer om selve tjenesten, altså hvordan appen fungerer?

- ADD + SPACE tilbyr privatpersoner og bedrifter å leie ut sin overskuddsplass, deretter gjør appen resten av jobben. Med AI og bildegjenkjenningsteknologi forstår appen objektet som skal lagres, og kobler det med egnet lager. Eksempelvis kan en sykkel lagres i en garasje, mens klær behøver et varmt og tørt innemiljø. Kundene betaler for tjenesten gjennom et månedlig abonnement, hvor henting, levering og forsikring er inkludert! 
 
Skal du ha noe lagret så tar du bare bilder av alt, appen finner et egnet lager, og så blir tingene dine hentet på døren – det er disruptivt! Henting og levering skjer ved at vi har bygget en pool med transporttjenester, hvor eksempelvis overskuddskapasiteten til Uber, Lyft og ulike transportselskaper utnyttes. I tillegg gjøres mye av transporten med våre egne ADD + SPACE elektriske cargobikes, som opereres av freelancere i NYC. Det fungerer utmerket, og er både effektivt og miljøvennlig – og ikke minst gir det masse oppmerksomhet og god markedsføring i bybildet. 

Med så ambisiøse planer må dere ha mye ulik kompetanse på teamet?

- Ja, hva er det man sier? En god ide er fint, men uten et sterkt team så blir det ofte med ideen. Vi har fra første dag bygget et solid og tverrfaglig team, som i dag består av 18 personer. Samtidig er vi lette på foten, mange på teamet tilbyr sin kompetanse gjennom interim stillinger eller vårt advisory board, noe som gjør at vi har tilgang på veldig mye kompetanse uten for stor kostnad. Så har vi også klart å tiltrekke oss veldig kompetente medarbeidere i USA, eksempelvis Dennis Levene, som vi bygger teamet rundt i New York. Han kommer fra Softbank og før det MCKinsey, i tillegg har han ledet JOKR i USA, som kan sammenlignes med Oda her i Norge. Teknologi er kjernen i det ADD + SPACE driver med, men det er tros alt menneskene som skaper fremdriften.

IMG_3100-1

Hva er planene til ADD + SPACE fremover?

- Vi har i sommer lansert tjenesten, og nå skal vi hente kapital for å skalere for videre vekst i New York. Vi har noen interne mål vi skal nå på kundevekst, og deretter vil neste fase bli å vokse videre i USA og deretter gå inn i Europa. Vi har allerede et titalls VC-er som følger selskapet tett, både fra Europa og USA, så et naturlig neste skritt er å hente kapital fra et slikt miljø. Dette blir viktig for å kunne realisere vår ambisjon om å bli en global spiller i et marked med nærmest ubegrensede muligheter. I tillegg tror vi dette er med på å gjøre ADD + SPACE til et attraktivt investeringsobjekt, både i form av exit muligheter for våre investorer, samtidig som en VC-inntreden vil være med på å bygge verdier for våre aksjonærer som ønsker å delta videre på reisen vår.  

Hvor er ADD + SPACE om fem år?

- Da har vi tatt en betydelig posisjon både i USA og Europa. I tillegg har vi rullet ut en rekke av våre allerede planlagte tilleggstjenester, samt sikkert mange nye tjenester som enda ikke er påtenkt. Den viktigste tjenesten vil ruller ut nå i høst er muligheten for å selge det du har på lager. Det skjer ved at de tingene du ønsker å motta tilbud på publiseres på vår markedsplass, samt på eksterne markedsplasser vi samarbeider med. Tenk deg selv, når vinteren nå kommer og du vil sette bort alle sommerklærne dine, grillen og surfebrettet. Du setter det på lager, men er åpen for å motta bud. Dersom noen ønsker å kjøpe surfebrettet ditt så ordner ADD + SPACE alt. Du takker bare ja, får penger på konto, og vi sender varen til kjøper.

- Enklere enn det blir det ikke, avslutter Engh. 

Les investeringstilbudet